۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

اعتصاب غذای دکتر اسدالله اسدی و وخامت حال وی


تك توران : وضعیت جسمانی دکتر اسداله اسدی در پی تداوم اعتصاب غذای خود رو به وخامت گذاشته است.

این فعال سیاسی آذربایجانی از روز ۲۶ آبان در اعتصاب غذا به سر می برد. وی پس از آنکه مسئولین زندان اوین با مرخصی استعلاجی ایشان مخالفت نمودند دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. اسدالله اسدی از ناراحتی شدید در معده و اثنی عشر خبر داده و بنا به گفته ی کادر درمانی زندان اوین، باید هر چه سریعتر به بیرون از زندان منتقل و معالجه گردد.

دکتر اسدالله اسدی پزشک جوان ساکن تبریز اکنون نزدیک به ۲۹ ماه است که در بازداشت به سر می برد. وی، یکی از فعالین حرکت ملی آذربایجان است که در تاریخ ۲۱/۴/۸۹ در تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بلافاصله به اداره اطلاعات منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش و بازرسی قرار می دهند و خانوداه ایشان را تهدید می کنند که در صورت رسانه ای کردن خبر دستگیری وی، آنها هم مورد بازداشت قرار خواهند گرفت.

دکتر اسدی به مدت شش ماه تمام، در سلول های انفرادی اداره اطلاعات تبریز قرار داشته است. پس از۶ ماه بازداشت، دکتر اسدی متهم به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور می شود. پس از آن به خانواده ایشان اطلاع داده می شود که وی باید برای تکمیل تحقیقات به تهران منتقل و در اختیار سازمان کل اطلاعات ایران قرار بگیرد. وی در شعبه ۱۵ دادگاه تهران توسط بازپرس بیگی مورد بازجویی قرار می گیرد. اولین جلسه دادگاه این فعال ملی برای رسیدگی به اتهامات در تاریخ ۲۲/۳/۹۰ بدون حضور وکیل برگزار شد. در این جلسه دکتر اسدی به دفاع از خود رد تمامی اتهامات وارده علیه خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار آذوح دکتر اسدی با توجه به مدت طولانی بازداشت و همچنین تهدید خانواده از طرف نهادهای امنیتی در وضعیت مناسب جسمی و روحی قرار ندارد و در اثر این فشارهای روحی و روانی یک بار اقدام به خودکشی کرده است. اسدالله اسدی زندانی سیاسی روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ نیز دست به خودکشی زد، که با سرعت عمل زندانیان بند ۳۵۰ این پزشک ۴۹ ساله توانست از مرگ نجات پیدا کند.

وی پس از انتقال از تبریز ۴ ماه را نیز در انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین در حبس به سر برد. در طول بیش از ۱۸۰ جلسه بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات تبریز، دچار مشکلات شدید کلیوی شده و در اثر نگهداری طولانی مدت در انفرادی های تاریک تقریبا بینایی خود را از دست داده و ضربات شدید موجب خونریزی در سیستم دفع ادرار وی شده است. ۵ شبانه روز به صورت سرپا نگه داشتن بدون اجازه برای تکیه به دیوار و نشستن، از دیگر فشار های جسمی ای است که روح و جسم این زندانی را به شدت مورد آسیب قرار داد.

اسدالله اسدی تا کنون ۵ بار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی احضار شده است. این پزشک بیمار چند بار تا کنون چند بار نیز تحت تست پلی گراف (دروغ سنج) قرار گرفته که هر بار نتایج تست موید ادعاهای کیفر خواست نبوده است. دکتر اسدی در حال حاضر از ناحیه دو چشم تقریبا نابینا شده است و خونریزی معده دارد.

سرانجام این پزشک تحت فشار های حبس و بلاتکلیفی ۲۰ ماهه در روز یکشنبه از طریق خوردن ۲۰ قرص لورازپام ۲ میلی گرم و زدن رگ رادیال سعی بر پایان مصائب خود کرد که با هوشیاری هم اتاقی هایش فورا به بیمارستان منتقل شده و از مرگ حتمی نجات یافت.

سرانجام پس از ۲۱ ماه بلاتکلیفی در زندان اوین، حکم محکومیت دکتر اسدالله اسدی به صورت شفاهی به وی ابلاغ گردید. این پزشک آذربایجانی در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برای پنجمین بار به دادگاه فراخوانده شد و به۱۰ سال زندان به جرم همکاری با دول متخاصم و همچنین عضویت در حزب خلق مسلمان محکوم گردید.

دکتر اسدالله اسدی در سال ۱۳۵۹ به استخدام اداره آموزش و پرورش درآمد و در سال ۱۳۷۲ توانست در رشته پزشکی فارغ التحصیل گردد ولی علی رغم این مسئله وی نتوانست ارتقای شغلی پیدا کند و از طرف هسته گزینش آموزش و پرورش رد صلاحیت گردید و اعلام نمودند که گزینش وی به علت وابستگی به حزب خلق مسلمان نیاز به بررسی مجدد دارد.

گفتنی است متاسفانه پدر و خواهر دکتر اسدالله اسدی زندانی سیاسی آذربایجان نیز در زلزله آذربایجان زیر آوار جان باختند. طبق اطلاع از دوستان پدر و خواهر دکتر اسدالله اسدی زندانی سیاسی آذربایجان در زلزله روز شنبه ۲۱ مرداد ۹۱ در قاراداغ آذربایجان درگذشته است. علت در گذشت این دو، تخریب منزل و فروریختن آوار بوده است.

لازم به ذکر است پس از اعتراض اسدالله اسدی به حکم ۱۰ سال زندان، دادگاه تجدیدنظر این حکم را به ۵ سال تقلیل داده است.

امیدواریم مسئولین امنیتی ایران با صدور اجازه ی مرخصی استعلاجی برای وی زمینه ی درمان وضعیت وخیم جسمانی ایشان را فراهم آورند.
 آذوح