۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

ضرورت استفاده از آبیاری مدرن در زمینهای کشاورزی حوضه دریاچه اورمیه- آغ بولوت


تک توران : باید خودمان کاری کنیم

خبر بس نگران کننده بود. "ارتفاع آب دریاچه اورمیه از 12 متر به 3 متر کاهش یافته است". این یعنی دریاچه اورمیه نفسهای آخر خود را می کشد و آذربایجان شاهد مرگ عروس زیبایش خواهد بود.

بیش از یک دهه است که نخبگان آذربایجان نگرانی خود را از وضعیت دریاچه اورمیه به مقامات مسئول ابراز نموده اند و خواهان توجه ویژه به این مقوله مهم زیست محیطی شده اند. در چهار سال گذشته نیز بارها مردم آذربایجان در حمایت از دریاجه اورمیه اعتراض نمودند، فریاد کشیدند و تظاهرات کردند، اما گویی گوشهای حاکمان ایران هرگز این فریادها را نشنید و چشمانشان وضعیت دریاچه را نمی دید.

اینک لازم است تا فعالان ملی آذربایجان با هم اندیشی و چاره جویی، راهکارهایی را برای حل این بحران بزرگ بیابند. راهکارهایی که حداقل بتواند قسمتی از این بحران را به طور عملی کنترل نموده و یا کاهش دهد.

اولین راهکار که به ذهن می رسد مربوط به کنترل مصرف آب در بخش کشاوزی است.

با توجه به اینکه هدر روی 90درصدی آب در بخش کشاورزی یکی از عوامل اصلی بحران دریاچه اورمیه می باشد، لازم است خود مردم مستقیماً وارد عمل شده و به سرعت در جهت افزایش استفاده از روشهای مدرن آبیاری حرکت نمایند.

برای این کار لازم است فعالان ملی با استفاده از ارتباطات خود، در بین روستائیان و کشاورزان حضور یافته و مزایای سیستمهای آبیاری مدرن را برای کشاورزان و باغداران تشریح نموده و آنها را تشویق به تغییر روش آبیاری خود از سنتی به مدرن نمایند.

لازم به یادآوری است که تغییر روش از سیستم آبیاری سنتی به روشهای مدرن(قطره ای و بارانی) ضمن اینکه سبب کاهش مصرف آب تا ده برابر می شود باعث افزایش محصول بین دو تا پنج برابر می گردد. از این رو می توان بر فواید اقتصادی این روشها نیز تاکید نمود و به کشاورزان یادآوری نمود که با هزینه ای بسیار کم، می توانند منفعت خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

این کار ضمن اینکه سبب کاهش قابل توجه مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد شد، تولیدات کشاورزی را تا چند برابر افزایش داده و باعث افزایش درامد کشاورزان آذربایجان خواهد گردید.

البته روشن است که چنین کارهایی در کشورهایی چون ایران بر عهده دولت است اما اینک که دولت توجه چندانی به این مقوله ندارد ناچاراً خود ما باید وارد شویم و تا جایی که می توانیم کارها را پیش ببریم. شاید که مرهمی اندک بر دردهای دریاچه اورمیه باشد.