۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

کشف سفال‌های 6500 ساله در تپه‌های تاریخی زرنق هریس


تك توران: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی، از کشف سفال‌های 6500 ساله در تپه «دوزده باغیر» شهر زرنق از توابع شهرستان هریس آذربایجان‌شرقی خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی در بازدید از مراحل لایه‌نگاری و کاوش در این تپه افزود: کشف سفال‌های سبدی با شاموت خمیری گیاهی، قدمت این تپه را تا اواخر دوره نوسنگی ثابت می‌کند.

وی تشریح کرد: در لایه‌نگاری‌های صورت گرفته توسط تیم کاوش و باستان‌شناسی، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ترین آنها سفال‌های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود 6500 سال پیش است.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ تیم کاوش ابتدا لایه‌نگاری‌هایی را به صورت حفاری عمودی برای شناسایی لایه‌های مختلف در این تپه آغاز کرده و با ایجاد ترانشه‌های پلکانی لایه‌های مختلف را مشخص کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: طبق اظهارات سرپرست تیم کاوش، لایه ابتدایی این تپه متعلق به صدر اسلام و لایه‌های بعدی به ترتیب به کشف آثار دوره‌های ساسانی، دیوار دفاعی با پهنای حدود 9 متر با یک برج مدور، لایه‌های دوره هخامنشی، عصر آهن و دوره‌های مختلف مفرغی منجر شده است.

محمدی با تشریح آثار و اشیای به دست آمده در این لایه‌نگاری‌ها گفت: سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی، هخامنشی و عصر آهن، پیکرک‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که در این تپه شناسایی شده و به دست آمده‌اند.

وی وسعت تپه تاریخی «دوزده یاغیر» شهر زرنق را بیش از یک هکتار عنوان و اظهار امیدواری کرد تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در راستای شناسایی، ثبت، کاوش و حفظ دیگر محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و ارزشمند آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری ادامه یابد.