۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

مراسم هفتم مرحوم فرهاد پریخانلی فعال ملی آزربایجان و سالگرد صفرخان قهرمانیان دراکبر آباد تهران برگزار شد


تك توران : جمعی از فعالین ملی شهرهای اسلامشهر، اکبر آباد و رباط کریم استان تهران با حضور فعالین ملی دیگر شهرهای آذربایجان به مناسبت هفتمین روز درگذشت فعال جوان حرکت ملی " فرهاد سروناز پریخانلی" و نیز دهمین سالمرگ باسابقه ترین زندانی سیاسی جهان "صفرخان قهرمانیان" مراسم یادبودی برگزار کردند . در این مراسم که در منزل یکی از فعالین ملی اکبرآباد تهران برگزار گردید حاضرین ضمن ابراز همدردی با خانواده مرحوم پریخانلی یاد و خاطره مبارز نستوه صفرخان را نیزگرامی داشتند .


در این مراسم که عصر روز جمعه 19 آبان 1391 برگزار گردید پرویز لیمویی از فعالین ملی با بیان بیوگرافی مرحوم فرهاد پریخانلی اشاره ای به تلاشها ومبارزات این فعال ملی نمود.ایشان با بیان اینکه فرهاد همیشه در میادین مبارزه برای احقاق حقوق ملت آزربایجان حضور داشته ، به بیان سوابق فعالیتی و دستگیریهای وی در طول چند سال گذشته ] بعد ازقیام ملت آذربایجان در خرداد 85، روز جهانی زبان مادری در سال 1390[ پرداخت و از وی بعنوان یکی از فعالین شناخته  شده حرکت ملی آزربایجان در مشگین شهر یاد کرد .وی در ادامه افزود : ملت ما باید یاد و خاطره انسانهای مبارز و صاحب اندیشه ای را که همواره زندگی خود را در راه آگاه سازی ملت آزربایجان  نسبت به مظالم رفته بر آنها و استیفای مطالبات ملی همچون حق تحصیل به زبان مادری و رفع تبعیضات اقتصادی و سیاسی وقف کرده اند را گرامی بدارد . پرویز لیمویی  در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد ، اندیشه و عمل چنین انسانهایی سرلوحه و سرمشق آیندگان خواهد بود.

در ادامه این مراسم حمید منافی نادارلی با قرائت شعر ذیل ضایعه درگذشت ناگهانی مرحوم پریخانلی را به حاضران و خانواده ایشان تسلیت گفت:

" فرهادین کولونگو داغلاری دئشمکدن اوچون دئییلدی
میلله تینین اوغروندا حاققی قازاندیرماق
اؤنونده دیرچه لن داغلاری سؤکمک ایدی
تئشه سی دوشونجه و سئوگیسی میللتی ایدی"


وی با ستایش ایمان، عشق و پایداری فعالینی را که طی سالهای اخیر از میانمان رفته اند "مهندس غلامرضا امانی، ابراهیم جعفرزاده و فرهاد پریخانلی " افزود: وظیفه تک تک فعالین آزربایجانی است که یاد و خاطره این عزیزان را همیشه زنده نگه داشته و صداقت، صمیمت و خلوص آنها را الگویی برای برای مبارزات ملی قرار دهند.

بهنام شیخی دیگر سخنران این مراسم بود ، وی با اشاره به اینکه به دلیل فعالیت‌های چشمگیر فرهاد و فرهادها ،امروز ملل غیر فارس در ایران به اهمیت مسئله هویت و تاثیر آن بر همه امورات اجتماعی- فرهنگی و سیاسی خود واقف شده اند جریان هویت طلبی موجود در جامعه آذربایجانی امروز را راه برون رفت از مشکلات عدیده ای دانست که امروزه آذربایجانیها به آن دچار شده اند.
این فعال ملی با برشمردن نکات برجسته ی زندگی صفرخان قهرمانیان، سالهای طولانی و پرمشقت زندان برای صفرخان را تنها در راه رسیدن به آرمان آزربایجان آزاد و حکومت ملی سال 1324 قابل تحمل دانست . وی با اشاره به این نکته که صفرخان همیشه خود را " سرباز فدایی حکومت ملی آزربایجان" می نامید و هیچگاه حاضر نشد در برابر اربابان نامشروع مسلط بر ملت آذربایجان از گذشته خود احساس پشیمانی نموده و درخواست عفو نماید از وی به عنوان یکی از سمبلهای مقاومت آذربایجانیها در مبارزات ملی یادکرد و سخنان خود را چنین به پایان رساند : صفرخان حتی بعد از آزادی از زندان در سال 1357 دفتری در تبریز به مدت شش ماه با عنوان دفتر فرقه دمکرات آذربایجان تاسیس نموده و عزم خلل ناپذیر خود را در وفاداری به آرمانهای حکومت ملی آذربایجان به رهبری سید جعفر پیشه وری به نمایش گذاشت.

در خاتمه این مراسم  حاضران با یادآوری وضعیت زلزله زدگان قاراداغ و وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه به بیان نگرانیهای خود در این زمینه پرداخته
و سپس با قرائت فاتحه ای ، برای خانواده مرحوم پریخانلی آرزوی سلامتی و صبر نمودند.