۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

ازبكستان را بشناسيم


تک توران : زبان اُزبکی (به ازبکی: O'zbek tili / Ўзбек тили / اوزبېک تیلی) یکی از زبان‌های ترک‌تبار است. ازبکی زبان رسمی کشور ازبکستان است و حدود ۲۵/۵ (بیست و پنج و نیم) میلیون نفر گویشور دارد. این زبان از شاخهٔ قارلوق زبان‌های ترکی است.

تا سال ۱۹۰۴ به مانند سایر زباهای آسیای مرکزی، ازبکی نیز با الفبای عربی-ترکی نوشته می شد. از ۱۹۲۴ تا ۱۹۴۰ ازالفبای لاتین استفاده شد و از ۱۹۴۰ تا ۲۰۰۲ نیز از الفبای کریل برای نگارش آن استفاده شد و از سال ۲۰۰۲ به بعد نیز دوباره الفبای لاتین مخصوص ازبکی مورد استفاده قرار گرفت.


جمهوری خودمختار قره‌قالپاقستان جزیی از کشور ازبکستان است. وسعت آن ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱٬۵۷۱٬۸۰۰ نفر است.

مرکز این جمهوری شهر نوکوس است


پرچم ازبکستان (به ازبکی :Oʻzbekiston davlat bayrogʻi) پرچم ملی کشور ازبکستان است که پس از پایان حکومت سوسیالیستی شوروی بعنوان پرچم ملی این کشور در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۹۱ شناخته شد.در نمادشناسی و توصیف پرچم رنگ آبی را نماد آسمان بیکران وآبی که مایه حیات است، رنگ سفید نماد صلح مقدس و نور روشنایی جهان و رنگ سبز نیز نماد طبیعت دانسته شده است.نوار های قرمز رنگ میان رنگ ها نماد قدرت پیش برنده زندگیست و دوازده ستاره روی آن نماد گذشته تاریخی و ستاره شناسان این کشور و تقویم باستانی ملی ازبک ها عنوان شده است 
فیسبوک