۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

عضو انجمن ملی نجات دریاچه اورمیه: دریاچه اورمیه تبدیل به شورآب شده است


تك توران : حبیب شایان فر”  اظهار کرد: براساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست، ۷۰ درصد دریاچه اورمیه خشک شده است و دیگر نمی توان آثاری را از یک دریاچه را مشاهده کرد؛ با این روند ۳۰ درصد باقی مانده نیز تا دو سال آینده خشک خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه اورمیه در حال حاضر حالت فوق حاد به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: این دریاچه تبدیل به شورآب شده است به طوری که در حال حاضر در هر لیتر آب باقی مانده این دریاچه ۴۰۰ گرم نمک وجود دارد؛ براساس محاسبه ما بیش از هشت میلیارد تن نمک در زیر دریاچه اورمیه وجود دارد که در صورت خشکی کامل دریاچه اورمیه بزرگترین مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سلامت را به وجود خواهد آورد.

عضو انجمن ملی نجات دریاچه اورمیه در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط حاکم بر دریاچه اورمیه، روند اجرایی برنامه های احیایی را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: متاسفانه این برنامه ها آنطور که باید روند اجرایی مناسبی ندارد. احیای دریاچه اورمیه نیازمند یک همت بالا و عزم ملی است که در حال حاضر وجود ندارد؛ احیای این دریاچه زمانی ممکن خواهد بود که همگی ما شب و روز به فکر آن باشیم و به مصرف قطره قطره آب حساسیت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کاهش اسراف در آب لزوم نجات دریاچه اورمیه است و از تمامی دستگاه های اجرایی تا مردم باید با حساسیت در خصوص مصرف آب، گامی برای نجات این دریاچه بردارند.

شایان فر در ادامه با اعلام اینکه اخیرا در همایش بین المللی انجمن جغرافی دانان جهان اسلام که به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد، یازده پیشنهاد برای نجات دریاچه اورمیه ارائه گردید، افزود: از پیشنهادات ارائه شده، اعتقاد و عزم ملی برای احیای دریاچه اورمیه بیشترین رای را آورد و این نشان می دهد که تمامی کارشناسان معتقدند نجات دریاچه اورمیه منوط در به وجود آمدن عزم و اراده ملی است؛ پس از این نیز تغییر الگوی کشت، تعیین متولی واحد و افزایش بهره وری آب بیشترین رای را برای احیای دریاچه اورمیه کسب کرد.

وی در ادامه در خصوص تاثیر برگزاری همایش های مختلف برای نجات دریاچه اورمیه از جمله همایش بین المللی احیای دریاچه اورمیه که آذرماه سالجاری برگزار می شود، گفت: برگزاری این همایش ها بی تاثیر نیست اما همانطور که اشاره شد معتقدیم بیشترین عامل موثر در نجات دریاچه اورمیه به وجود آمدن اعتقاد و عزم ملی برای احیای آن است. ما نیز از سوی انجمن ملی نجات دریاچه مقاله ای به این همایش در جهت ارائه راهکارهای احیای آن ارائه کردیم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

وی در جواب به این سوال که پیش از این انجمن ملی نجات دریاچه اورمیه طرحی مبنی بر به وجود آمدن سازمانی در یکی از استان های همجوار دریاچه اورمیه ارائه کرده بودید، این پیشنهاد به کجا انجامید؟، اظهار کرد: بله ما چنین پیشنهادی داده بودیم تا یک سازمان به مدت پنج سال برای پیگیری برنامه های احیایی دریاچه اورمیه به وجود آید تا با اختیار تام و همکاری مردم و مسئولان در جهت احیای این دریاچه اقدام کند اما فعلا موافقتی با این پیشنهاد نشده است.