۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

ایران وقاحت را به حد اعلا رساند، ایسنا: عامل ایجاد گور دسته جمعی در اورمیه ترک های عثمانی است نه ارامنه!


تك توران : دیروز، خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، اقدام به واکنش به سخنان مقامات دولت آزربایجان،  در گزارشی وقیهانه ادعا نمود که این گور دسته جمعی نتیجه قتل عام مردم اورمیه به دست ترک های عثمانی است(!). این گزارش می نویسد که ” هنگام خاکبرداری از محوطه مدرسه ۱۵ خرداد در ارومیه، بقایای استخوان کشف شده است که شبیه یک گور دسته جمعی است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما بر اساس نظرات اولیه این گور دسته جمعی مربوط به حوادث دوران جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها و تجاوز ترک‌های عثمانی به مناطق شمال غرب ایران است. بر اثر این تجاوز و قحطی بزرگ که به واسطه اقدامات اشغالگران در آن مقطع ایجاد شد، نیمی از جمعیت ایران یعنی حدود نه میلیون نفر کشته شدند.”



همچنین خبرگزاری نیمه رسمی جمهوری آزربایجان“آپا” امروز در خبری نوشت که سایت صدا و سیمای ایران نیز اظهار نظر مسولان جمهوری آزربایجان را دخالت در امور داخلی ایران دانست .

در روزهای گذشته، یک گور دسته جمعی در اورمیه کشف شد که بنا به گفته آگاهان و متخصصین این گور دسته جمعی متعلق به فاجعه “جیلولوق” بوده و در اثنای قتل عام مردم ترک و مسلمان  اورمیه به دست ارامنه و آشوری ها ایجاد گشته است.

بنا به گزارش خبرنگار اؤیرنجی سسی ، این حادثه زمانی مورد توجه واقع شد که سازمان میراث  فرهنگی آزربایجان غربی اعلام نمود که این گور دسته جمعی هیچ ارزش تاریخی نداشته و تخریب آن بلامانع می باشد(!). با پیگیری خبرنگاران اؤیرنجی سسی، معلوم شد که این مکان تاریخی بلافاصله به دست شرکت پیمانکار تخریب گشته و تمامی آثار آن از بین رفته است.

گفتی است که اجساد دفن شده در این گور دسته جمعی، روی هم انباشته شده و پس از سوزانده شدن، دفن شده اند. با وجود همه این شواهد دستور تخریب این مکان تاریخی باعث واکنش فعالین مدنی آزربایجانی و حتی مقامات و نمایندگان مجلس جمهوری آزربایجان شد؛ چرا که این مکان تاریخی می توانست سندی بر وحشیگری تاریخی ارامنه در این مکان باشد و با پیریگی قانونی آن، عواقب سنگینی را متوجه دولت کنونی ارمنستان نماید.

اما بی شرمی این خبرگزاری بدین جا ختم نمی شود و با دلایل کذایی و غیر مستند مدعی می شود که جمهوری آزربایجان قصد فرصت طلبی دارد.

لازم به ذکر است که در حوادث جنگ جهانی اول و طی سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۸ ارامنه با یاری گرفتن ار ارتش تزار قصد تشکیل دولت ارمنستان از ساحل خزر تا ساحل دریای سیاه را داشتند. ارامنه ابندا در خاک ترکیه امروزی اقدام به کشتار مسلمانان نمودند که با واکنش بسیار سخن ارتش عثمانی مواجه شده و به خارج از مرزهای عثمانی( آزربایجان غربی امروزی) اخراج شدند. این مهاجرین در این مناطق نیز به بهانه تشکیل دولت ارمنی و انتقام گیری از مسلمانان ترک اقدام با خلق فاجعه جیلولوق نمودند. پس از این کشتار مسلمانان بود که ارتش عثمانی به یاری ترک های آزربایجانی در دو سوی ارس آمد و منطقه را از ارامنه پاکسازی نمود.

اما جای سوال اینجاست که خبرگزاری ایسنا با چه مدرکی ادعای کشتار مردم مسلمان آزربایجان به دست عثمانی ها را دارد؟ آیا این رفتار های پرخاشگرانه این خبرگزاری و دولت ایران نشان از حمایت همه جانبه از ارمنستان مسیحی و جدال با آزربایجان شیعه ندارد؟؟
اويرنجي سسي