۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

بلوچها نیز بیانیه پایانی نشست پراگ را رد کردند


تك توران : بعد از  سازمان ها و شخصیت های کردی، بلاخره بلوچها هم بیانیه پایانی نشست ناکام پراگ را رد کردند. در بیانیه "توبیخی" بلوچ ها با ابراز مراتب تاسف از چگونگى انتشار و انتساب آن، آنها تاکید کرده اند که بیانیه مورد تائید آنها نیست. این چندمین بیانیه از طرف شرکت کنندگان متعدد نشست پراگ است، که با رد بیانیه پایانی نشست، ادعای برگزارکنندگان کنفرانس در مورد دست آوردهای آن  که در برنامه افق صدای آمریکا مطرح شده بود،را رد کردند. علاوه بر ابهام در هویت حامی و یا حامیان مالی این کنفرانس های زنجیره ای، بیانیه پایانی نشست جنجالی و ظاهرا ناکام پراگ بهترین روش مبارزه را مذاکره با رژیم و صندوق رای توسط جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بود. بیانیه پایانی نشست پراگ بدون رای گیری و یا نظرخواهی، به نیابت از "اکثریت شرکت کنندگان" منتشر شد، که موجی از اعتراضات را به دنبال داشته است. اعتراضاتی که هنوز ادامه دارد.

 علیرغم اینکه حداقل چهار تن از نمایندگان کرد شرکت کننده (سخنران) در پنل های مختلف بودند، ظاهرا هیچکدام از پنج شرکت کننده بلوچ اجازه ورود به هیچکدام از پنل ها را نداشتند، آنها فقط سوال پرسیدند و یا در حین سوال و جوابها، نظر خود را بیان کردند. در بیانیه بلوچها به این عدم توازن و کنار گذاشتن آنها از پنل های مختلف، اشاره ای نشده است.
  متن بیانیه بلوچ ها به شرح زیر است:
 اطلاعيه در باره بيانيه پايانى كنفرانس اپوزيسيون در پراگ
 ما فعالان سياسى بلوچ حاضر در كنفرانس 17 و 18 نوامبر پراگ ٬ از کوشش های برگزارکنندگان کنفرانس در فراهم نمودن فضايى دوستانه و گفت و گو ھای متنوع و آموزنده قدر دانی مينماٸيم. بیانیه پایانی کنفرانس پس از قراٸت در جلسه٬ به دليل كمبود وقت به بحث و رأى گيرى حضار گذاشته نشد و مقرر گرديد كه اين بيانيه بنام كميته برگزار كننده منتشر شود٬ بهمین دلیل هیچ سند و مدرکی دال برتایید اکثریت حاضر در كنفرانس وجود ندارد .
‫بدينوسيله مراتب تاسف خود را از چگونگى انتشار این بیانیه به مثابه بيانيه پايانى مورد تأييد كنفرانس٬ اعلام داشته و خود را از تأييد كنندگان اين بیانیه نميدانيم.
‫ رحیم بندویی
رضا حسین بر
‫ناصر بلیده ای
منيره سليمانی
‫ جمشید امیری