۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

هشدار در مورد دلار ۴ تا ۵ هزار تومانی


تك توران : پس از کاهش نسبی بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران قیمت‌ها بار دیگر روندی صعودی پیدا کرده‌اند. یک سایت خبری نزدیک به دولت احتمال می‌دهد "نرخ دلار دوباره به بالای ۴هزار و ۵هزار تومان برسد."

صدای آلمان: بانک مرکزی روز پنج‌شنبه ۹آذر بهای هر دلار آمریکا را در مراکز مبادلات ارزی ۲۴۵۷تومان اعلام کرد. خبرگزاری فارس صبح جمعه گزارش داد قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۹۰۰تومان رسیده است. ظاهرا این رقم مربوط به معاملات ظهر پنج‌شنبه بوده است.
 گزارش‌های رسیده از بازار ارز در تهران حکایت از افزایش دست‌کم ۴۰تومانی بهای دلار نسبت به روز چهارشنبه دارد.

« بالا رفتن بهای دلار طبیعی است»

بالا رفتن بهای دلار در بازار آزاد در حالی صورت گرفته که نرخ تعیین شده در مرکز مبادلات نسبت به روز چهارشنبه ثابت بوده است. قیمت سکه‌ی طلا نیز به رغم کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی افزایش داشته و در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به حدود یک میلیون و ۱۶۰هزار تومان رسیده است.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش گفته بود: «میزان تقاضا برای ارز بالا رفته، محدودیت‌هایی در پی تحریم‌ها برایمان در نقل و انتقال ارز وجود دارد، قیمت‌ها در سطح جهانی بالا رفته و در داخل نیز همچنان شاهد تورم دو رقمی هستیم»

بهمنی می‌گوید: «در چنین شرایطی بدیهی و منطقی است که قیمت تعیین شده برای دلار باید بالاتر از رقم پیشین تعیین شود چرا که در غیر این صورت یارانه ارزی به واردات از حجم بالاتری برخوردار خواهد شد»

عدم تحقق وعده بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی شهریور ماه سال جاری شایعات مربوط به ثبات بهای دلار در حدود ۳هزار تومان را تکذیب کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «نرخ ارز در بازار آزاد به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود و نرخ دلار در بازار رسمی تا مرز یک هزار و ۵۰۰تومان كاهش پیدا خواهد کرد.»

برخلاف این ادعا گزارش یکی از سایت‌های اینترنتی نزدیک به دولت حاکی از آن است که کاهش ارزش برابری ارزهای معتبر خارجی در برابر ریال نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن دیگر شاخص‌ها اقتصادی ادامه یابد.

سایت بولتن نیوز نهم آذر ماه در گزارشی نوشت: «اگر طبق گفته کارشناسان، بپذیریم که نرخ ارز متناسب با نرخ تورم ۱۵سال گذشته باید چیزی حدود ۲۵۰۰تا ۳۰۰۰تومان باشد، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کمتر از ۲۵۰۰باشد زیرا در آن صورت بر تصمیم صادرکنندگان و فعالان عرصه صادرات اثر خواهد داشت»
هشدار در مورد دلار ۴تا ۵هزار تومانی

بولتن نیوز در ادامه می‌افزاید: «اگر سیاست ارزی بدون توجه به سود تاجر باشد و منافع تجارت را در نظر نگیرد نه تنها کمکی به تعادل بازار ارز و کاهش نرخ ارز نمی‌کند بلکه عدم تعادل در بازار کالا و قیمت‌ها را نیز تشدید می‌کند»

در این گزارش به دولت توصیه شده: «در شرایط تحریم اقتصادی نیز دولت باید توجه داشته باشد که سیاست‌های کنترلی تاکنون موفق بوده اما بعد از این نباید دچار خطایی شود که علامت اشتباه و نگران کننده به بازار بدهد و بازرگانان نگران ناامنی آینده باشند و احساس آزادی عمل اقتصادی نداشته باشند.»

بولتن نیوز که دیدگاه‌های نزدیکان دولت را منعکس می‌کند هشدار داده است: «‌اکنون این تصور وجود دارد که نکند زمینه شیفت بعدی نوسان نرخ ارز در راه است و ممکن است که نرخ دلار دوباره به بالای ۴هزار و ۵هزار تومان برسد. دولت و بانک مرکزی، ضمن این که باید همچنان اولویت‌های معیشت و تولید کشور را مورد توجه قرار دهند، باید از هر سیاستی که مانع آزادی ورود و خروج ارز شود پرهیز کنند»