۱۳۹۰ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

مساله کرد و اورمیه، تاکتیک جدید( افشای موسسه احمد خانی)- آسلان اورمولو


تک توران : اورمیه شهری که بارها مورد تاخت و تاز اقوام متجاوز ارمنی جیلو و کردها قرار گرفته. هنوز هم از جای جای این شهر خونین ندای مادرانی که فرزندان خود را در برابر هجوم این اقوام جانی از دست داده اند طنین انداز است. و هنوز هم طمع این غاصبان بر این قلعه بزرگ آزربایجان ادامه دارد.
ارمنی های تشنه به خون تورکان آزربایجان هم  شدید به همراه جیلوها حدود 2-3 مردم اورمیه را قتل عام نمودند ولی طولانی ترین این حملات و در عین حال وحشیانه ترین آن ها هجوم اکراد است که از دوران صفوی تا امروز ادامه دارد. حملات اسماعیل سیمیتقو شیخ عبیدالالله هنوز هم از خاطر این ملت (تورک آزربایجان) به دور نرفته. تبانی های احزاب تروریست دمکرات وکومله با دولت وقف عراق در طول 8 سال جنگ ایران عراق.و حملات نیروهای این دو حزب تروریستی به اورمیه و دهات اطراف خود بیانگر آرزوی استیلای این وحشیان بر اورمیه است. و امروز این وحشیت با چهره دیگری در قالب پژاک و پ پ ک موضلی بر سر راهمان شده است.

اورمیه هدف تروریست های کرد یا روشنفکران کرد!:

همان طور که نمایان است همیشه توجه آحاد مردم بخصوص روشنفکران آزربایجان معطوف به احزاب تروریست اکراد بوده و هدف  آشکار سازی اعمال این یاغیان بوده است. و توجهی به روشنفکران اکراد نداشته اند در حالی که تروریست ها تنها چماق دست این روشنفکران کرد میباشند. این اشتباه ناشی از این است که حرکت ملی آزربایجان با جنبش کردستان تفاوت عمده ای دارد امروز جریان دیگری پدیدار شده است.متولد شدن موسسات روشنفکری کرد در قالب مبارزان مدنی اما در اصل برای بقای احزاب تروریستی اکراد نباید ساده نگریست. فعالیت های این موسسات در شهرهای تورک نشین ایران بخصوص آزربایجان غربی در شهرهای اورمیه سولدوز ماکو خوی و سلماس دیده میشود. در این نوشته یکی از  موسساتی که در اورمیه فعالیت میکند را بررسی کنیم این موسسه با نام موسسه اندیشه احمد خانی با مجوز ارشاد اسلامی فعالیت خود را ادامه میدهد اکنون به بررسی این موسسه می پردازیم.

وجه تسمیه این موسسه:

این موسسه نام خود را از شاعر و نویسنده ناسیونالیست کرد که ساکن تورکیه است گرفته. احمد خانی در سال 1650م در حکاری تورکیه متولد شده و در سال 1707 م طمع مرگ را چشید. خانی بعدا به بیازیت رفته و آنجا سکونت کرد در آثار خانی حس ملی گرایی کرد دیده میشود امروزه خانی به عنوان شاعر ملی کرد معروف است.



تاریخ تاسیس این موسسه:

موسسه احمد خانی در واقع 10 سال پیش در قالب موسسه اندیشه سبز احسان (واقع در خیابان طرزی) فعالیت خود را  آغاز نمود. لاکن پس از تعریف و تفهیم خط فکری با عنوان جدیدی با نام احمد خانی ظهور کرد. فعالیت های  به ظاهر مدنی وسیاسی امروزه هم موسسه اندیشه سبز احسان با عنوان مرکز آموزش زبان های خارجی فعالیت میکند. ارتباط این دو موسسه خود جای تحلیل و تامل دارد.



اهداف موسسه احمد خانی:

1) ایجاد هماهنگی و یکسان سازی زبان و لهجه های کردی (ایران عراق تورکیه)این موسسه با آموزش زبان کردی سورانی در اورمیه (که تمام اکراد اورمیه با لهجه شکاکی حرف میزنند) سعی بر آن دارد پل ادبی و ارتباطی میان اکراد شمال و جنوب استان باشد. از سوی دیگر با شناسندن آثار اکراد تورکیه لهجه کرمانجی را نیز به شکاک ها آموزش دهد نشریه این موسسه نیز بیانگر این امر مهم است. این نشریه با نام خانی در مهاباد چاپ میشود و در شهرهای کرد نشین ایران شمال عراق توزیع میشود اهمیت این موسسه این است که تنها موسسه ای است که این مسولیت سنگین را به دوش گرفته .

2) با توزیع رایگان کتب در روستاهای منطقه مرگور سعی بر نفوذ به خانوادهای فقیر این منطقه را دارد.

3)مهمترین چالش این موسسه جذب نیروهای چریکی برای احزاب تروریستی کردی که اغلب از اکراد بی سواد و کم درآمد است .و قشر باسواد برای بقای این موسسه در قالب روشنفکری

4)سایت این موسسه به طوری مسولیت جنگ روانی را دارد و اتحاد اکراد ایران عراق و تورکیه.

5) وجود این موسسه در اورمیه نیز استدلال کرد بودن این شهر از سوی اکراد را تقویت میکند و از سوی دیگر سبب



عملکرد و اقدامات این موسسه:



اگر تاریخچه این موسسه را بررسی کنیم باید فعالیت های این موسسه را در دو مقطع زمانی مطالعه نماییم:

1) از تاسیس تا سال 89

2) از سال 89 تا امروز



فعالیت های دوره اول را میتوان ظاهر سازی این موسسه ذکر نمود. در این دوره اقدام به آموزش آکادمیک زبان کردی همراه با تئاتر های متعدد نموده است. آموزش زبان انگلیسی و کامپیوتر نیز به صورت  جانبی آموزش داده میشود.اما برنامه های تئاتر این موسسه بسیار جالب تر از موارد فوق است. زیرا این تئاتر ها صرفا در یک بازه زمانی 2 ساله یعنی از سال 86 تا 88 اجرا شده اند هیچ کدام به زبان کردی نیست حتی یکی از آن ها به زبان تورکی است . همه این تئاترها روح سیاسی و مبارزه طلبی دارند.

تئاترها به ترتیب اجرا عبارتنند از:

1) نگهبان تقاطع جاده و راه آهن     1386

2) مرگ در پاییز               1386

3) دست آخر رفت                1386

4) آوازه خوان طاس              1387

5) ورثه ی بناپارت                   1387

6) قوردلار                   1388



فعالیت های دوره دوم:

در این دوره دیگر فعایت های فرهنگی کم رنگ شده اند و با جنبه سیاسی و اجتماعی با عنوان کنفرانس و همایش و غیره صورت میگیرند. و برخی عبارتند از:

1) توزیع خود آموز زبان کردی در زیوه          2010/8/26

2) جلسه کمیته زنان          2011/5/12

3) کنفرانس خیرین مدرسه ساز کرد          2011/5/3

4) پخش تراک ها با موضوع روز زن در تفرجگاه بند اورمیه          2011/6/6

5) مراسم یادبود بمباران شیمیایی سردشت          2011/7/6

6) توزیع بیانیه همپا با تشکل دانشجویی صلاح الدین ایوبی در دانشگاه های اورمیه به مناسبت روز دانشجو           2011/11/18 (موسس تشکل دانشجویی صلاح الدین ایوبی مشاییری معاون اول رئیس جمهور)

نکته جالب این است چرا با این همه اقدامات حاکمیت با این موسسه برخورد نمیکند؟.



ساختمان احمد خانی:

ساختمان این موسسه شامل 2 طبقه میباشد طبقه زیرزمین جهت فعالیت های عملی از جمله تئاتر و موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد. طبقه دوم کلاس های آموزش  زبان کردی و همچنین طبقه مذکور جهت امور مدیریتی و آرشیو فعالیتها مورد استفاده میگیرد. ساختمان شامل دو درب ورودی می باشد. یکی مشرف به خیابان آپادانا و دیگری مشرف به کوچه پشتی موسسه .

لازم به ذکر است که یک ساختمان مسکونی چسبیده به در پشتی به عنوان کتابخانه استفاده می شود.



آدرس: خیابان آپادانا نرسیده به فلکه مادر سمت راست جنب آموزشگاه رانندگی موسسه فرهنگی و هنری اندیشه احمد خانی

اعضا و هئیت موسس:

1) مهندس حاتمی : موسس صاحب امتیاز و ساپورتر مالی موسسه. حاتمی از اکراد ایران مقیم در اقلیم کردستان عراق میباشد. نامبرده در اربیل و سلیمانیه مشغول برج سازی و امور عمرانی است. از سرمایه داران منطقه میباشد رفت آمد قابل توجهی به ایران بخصوص اورمیه دارد هنگام حضورش در موسسه مهمانی هایی تدارک دیده میشود واعضای موسسه از دیگر شهرها گرد هم می آیند.

2) کاک نصرت: دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اردبیل از اعضای هئیت موسس

3) رسول بانگین : دبیر هنر اداره آموزش و پرورش هم چنین نویسنده و کارگردان تئاتر مسئول امور فرهنگی و هنری موسسه رسول بانگین با افکار تروریستی کرد محور مورد توجه خاص اعضا قرار میگیرد.

4) علی بانگین : برادر رسول بانگین رفت آمد آنچنانی با موسسه ندارد. اما از وزنه های فکری موسسه به حساب می آید.

5) کامران هرکی : ساکن دهستان مرگور شخصی کم سواد اما رادیکال ! از به اصطلاح توابین سابق اعضای پ ک ک است. رفت آمد های زیادی به شمال عراق دارد. او نیز به عنوان اعضای هئیت مدیره مشغول فعالیت می باشد.

6) حامد اسماعیل وند : صاحب مغازه طلا فروشی در یکی از پاساژهای واقع در خیابان امام اورمیه می باشد. از حامیان مالی موسسه به شمار می آید.

7) پدرام رحمانی : کارمند رسمی حوزه هنری شخصی است با افکار پان فارسیزیمی که  مورد حمایت حوزه هنری استان قرار دارد.

8) قادر رشیدی : فارغ التحصیل رشته سینما در خارج از کشور از وزنه های فکری موسسه است.در منزل شخص نامبرده ملاقات هایی با اعضای هئیت مدیره موسسه صورت می پذیرد.

نتیجه گیری :

همانطور که از بحث های فوق معلوم میشود این موسسه جز مضررات اقتصادی، اجتماعی و طمع بر خاک آذربایجان  چیز دیگر برای اورمیه ندارد زیرا این موسسه عامل شیوع تروریسم و فرار ثروت های بزرگ از منطقه و فرصت های شغلی و از بعد اجتماعی تقویت افکار کردها و برابری و مقابله آن ها با تورک های اورمیه چیزی ندارد. منبع درآمد این موسسه قاچاق مواد مخدر می باشد و گاها هم مقادیر ناچیزی از اعضا دریافت می شود. عاملی که باعث شده است که این موسسه 10 سال در اورمیه فعالیت نماید. بی خبری مردم از وجود همچین موسسه ای است. و در مقابل آن حمایت دولت از این موسسه است. موسسه مذکور در شرایطی فعالیت میکند که موسسات آموزشی زبان تورکی آزربایجانی توقیف شده و اجازه به فعالیت آن ها داده نمی شود و تمام فعالیت ها به صورت جزئی صورت میگیرد.افراد فاشیست کرد همچون خدیجه منصوری عقیده های پان کردی خود را علیه اورمیه در این موسسه بیان می کند . و به راحتی اعتقادات خود را به دیگران انتقال میدهد .و فیتیله جنگ آینده اورمیه را خود آتش می زند.

هدف از تشکیل این موسسه در اورمیه تقویت ادعای کرد بودن این شهر وبهانه قرار دادن هم مرز بودن با کشورهای تورکیه و عراق است و حتی اکراد ایران نیز می توانند به راحتی هم از مناطق مرزی شمال استان و هم از جنوب استان سفر کنند. و دلیل دیگری که می تواند سبب تاسیس این موسسه در اورمیه باشد. وجود دانشگاه های متعدد در اورمیه و پیشینه فعالیت تشکل صلاح الدین ایوبی است و چون اورمیه یک شهر تورک نشین آزربایجانی است  و موسسه به گونه ای از زیرذره بین دولت خارج میشود و حساسیت نسبت به آن کم تر و این افراد می توانند به راحتی فعالیت های  خود را انجام دهند.

....آسلان اورمولو....