۱۳۹۰ اسفند ۱۷, چهارشنبه

نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در نخجوان


تک توران : اولین گردهمایی وزرای خارجه سه کشور همسایه اوایل سال جاری خورشیدی به ابتکار ایران و میزبانی شهر ارومیه برگزار شد

وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان برای یک دیدار سه جانبه در منطقه خودمختار نخجوان در شمال غربی ایران گردهم می آیند.


علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه ایران به همین منظور راهی نخجوان شده و پیش از ورود همتایان ترک و آذری خود با مقام های محلی نخجوان دیدار کرده است.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که در جنوب قفقاز و شمال رود ارس واقع شده و از شمال و شرق همسایه ارمنستان، از جنوب با ایران و از غرب مرز نسبتا محدودی با ترکیه دارد.

گردهمایی وزاری خارجه سه کشور همسایه اوایل سال جاری خورشیدی به ابتکار ایران و میزبانی شهر ارومیه برگزار شده بود.

دیدار وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در نخجوان نخسین مواجهه مقام های بلندپایه دو کشور از زمان افزایش تنش ها در روابط سیاسی تهران و باکو است.

در تازه ترین نشانه های تنش در روابط دو کشور، به تازگی ایران با احضار پی در پی سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، این کشور را متهم به کمک به اسرائیل برای ترور دانشمندان اتمی ایران کرده بود و از مقام های این کشور درباره معاملات تسلیحاتی با اسرائیل هم توضیح خواسته بود.

مقام های جمهوری آذربایجان اتهام کمک به ترور دانشمندان اتمی ایران را رد کرده و نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به معامله تسلیحاتی با اسرائیل را مردود خوانده اند.

جمهوری آذربایجان در هفته های اخیر چند ایرانی را متهم به سازماندهی فعالیت های تروریستی در خاک کشورشان کرده و گفته اند که گروه موسوم به ارتش سایبری ایران سایت اینترنتی تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان را هک کرده است.

تنش ها در روابط دو کشور پس از آن وارد مرحله تازه ای شد که نمایندگانی از حزب حاکم در پارلمان جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرده‌اند که نام کشورشان را به "آذربایجان شمالی" تغییر دهند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، شماری از ملی گرایان تندرو در آن کشور تازه تاسیس همواره ادعاهایی درباره مناطق شمال غربی ایران و بخش هایی از شرق ترکیه مطرح می کنند و خواهان "اتحاد شهرهای آذری زبان" تحت عنوان یک کشور واحد می شوند.

فضائیل آقامالی، یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان گفته است: "در صورت برگزاری رفراندوم دیگری [برای تغییر نام کشور] این موضوع باید به ماده ۱۱ قانون اساسی افزوده شود که آذربایجان متشکل از آذربایجان شمالی، جنوبی و غربی است."

به گفته صاحبنظران، طرح شماری از نمایندگان پارلمان آذربایجان برای تغییر نام کشورشان با هدف وارد کردن فشارهای سیاسی به دو همسایه این کشور به خصوص ایران مطرح شده است.

ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور شیعه مسلمان روابط گرمی با یکدیگر ندارند و مناسبات این دو طی نزدیک به بیست سالی که از استقلال جمهوری آذربایجان می گذرد، در مواردی تیره و بحرانی بوده است.

با این همه روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان از وضعیت بهتری به نسبت به مناسبات با ایران برخوردار بوده است.

رسانه های ایران می گویند که در دومین اجلاس وزاری خارجه سه کشور، قرار است "راهکارهای گسترش همکاری های تجاری" بررسی شود و طرف ها در خصوص تحولات منطقه ای و مناسبات دوجانبه نیز گفت و گو کنند.

بی بی سی