۱۳۹۰ اسفند ۱۳, شنبه

العربیه : برخلاف توقع اصلاح طلبان خاتمی در انتخابات مجلس رای داد


تک توران : خبرهای رسیده از ایران حاکی از مشارکت محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دادن رای در این انتخابات دارد.

حضور خاتمی در انتخابات برخلاف توقع اصلاح طلبان بود. گروه های اصلاح طلب مردم را دعوت به "عدم مشارکت" در انتخابات کرده اند.

محمد خاتمی پیشتر پیش شرط های اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات را اعلام کرده بود. آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی فعالیت احزاب و رسانه ها و برگزاری انتخابات سالم و آزاد، از جمله پیش شرط هایی است که خاتمی اعلام کرده بود.

اصلاح طلبان پس از آن اعلام کردند که حاکمیت به این پیش شرط ها پاسخی نداده است از این رو اعلام "عدم مشارکت" در انتخابات کردند.

در جریان سرکوب اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری دو سال و نیم پیش ایران، ده ها نفر از معترضان در خیابان ها و بازداشتگاه ها گشته و صدها نفر دیگر کشته شدند. هم اکنون شمار زیادی از اصلاح طلبان در زندان به سر می برند.

اکنون رقابت بر سر تصاحب کرسی های مجلس شواری اسلامی، در میان طیف های اصولگرایان در حال برگزاری است. شورای هماهنگی راه سبز امید، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهیدن انقلاب اسلامی، نهضت آزادی ایران و بسیاری دیگر از گروه های معترض با «نمایشی» خواندن این انتخابات، مردم را دعوت به خانه نشینی در روز انتخابات کردند.

اخبار رسیده از ایران حاکی از این بود که خاتمی قصد شرکت در انتخابات و رای دادن ندارد. در ساعت های بعد از ظهر اما خبرگزاری های دولتی ابتدا خبر حضور خاتمی پای صندوق رای مستقر در حسینیه پنج تن منطقه آبسرد گیلاوند واقع در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه و ریختن رای خود به صندوق را دادند.

منابع اصلاح طلبان این خبر را تایید کردند. هنوز معلوم نیست چه عواملی باعث شرکت خاتمی در انتخابات برخلاف توقع ها شده است.