۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که ایران در حال پاکسازی تاسیسات اتمی پارچین است


تک توران : شماری از دیپلمات های غربی می گویند تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که ایران در حال باکسازی تجهیزات نظامی پارچین تهران است.
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین سفر خود به ایران اعلام کرده بودند که مقام های این کشور به آن ها اجازه بازدید از تاسیسات نظامی پارچین را نداده اند.


پس از آن و در روز 6-3-2012 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تهران با بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات پارچین موافقت کرده است.

اکنون خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داده است که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد در روزهای اخیر وسایل نقلیه سنگین در حال فعالیت در تاسیسات نظامی پارچین هستند.

بنا بر این گزارش دیپلمات ها گفته اند این فعالیت ها احتمالا نشانه ای از تلاش ایران برای پاکسازی آزمایش های هسته ای در این منطقه است.

این دیپلمات ها احتمال داده اند که تهران در تلاش است تا شواهد مربوط به آزمایش هایی که بر روی نمونه کوچک "جاشنی نوترونی" انجام داده پاکسازی کند.

غرب جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می کند.

مقام های ایران اما این ادعا را رد کرده و می گویند که فعالیت های اتمی شان صلح آمیز است. با این وجود آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از وجود نشانه هایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی سخن گفته است.

تاسیسات اتمی پارچین وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در جنوب تهران قرار دارد و در سال 2005 دو بار مورد بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی قرار گرفته بود.