۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

انتقال زندانیان سوری به ایران به دلیل عدم گنجایش زندان ها


منابع مطلع در گفتگو با العربیه اعلام کردند سوریه همه زندانیان ایرانی در این کشور را آزاد کرده و همچنین زندانیان سوری محکوم به قاچاق مواد مخدر را به ایران منتقل کرده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود در گفتگوی تلفنی با العربیه گفت :" یک شهروند ایرانی محکوم به زندان ابد در سوریه دیدار کرده است و این زندانی به او گفت همه هم بندهای ایرانی او که به اتهام مشابهی در زندان به سر می بردند از زندان آزاد شدند."


او همچنین تاکید کرد هزاران تن از زندانیان سوری محکوم به قاچاق مواد مخدر نیز به دلیل عدم گنجایش زندان ها به ایران منتقل شده اند.


این اقدام همزمان با آغاز به کار ناظران اتحادیه عرب در سوریه صورت گرفته است.

ناظران عرب قرار است از همه مناطق سوریه از جمله زندان های این کشور بازدید کنند.


دیده بان حقوق بشر سوریه پیشتر اعلام کرده بود از آغاز اعتراض های مردمی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه تاکنون بیش از 100 هزار نفر بازداشت شده اند که 15 هزار تن از آنها هنوز آزاد نشده اند.


ناوای پیلاری کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در آخرین گزارش خود تاکید کرده بود حدود 14 هزار تن از معترضان در سوریه بازداشت شده اند.

از سوی دیگر منابع مخالفان اعلام کردند ارتش سوریه و نیروهای امنیتی در شهر حمص دست به عملیات گسترده ای زده اند.


مرکز اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد نیروهای دولتی روز گذشته در مناطق " بیاضه " ، خالدیه و القصور در این شهر به خانه های مردم یورش بردند.

در درگیری ها و تجمع های اعتراضی روز گذشته در سوریه 45 تن از جمله 4 کودک کشته شدند.


30 تن از این قربانیان تنها در شهر حمص جان خود را از دست دادند.


در همین حال رئیس ناظران اتحادیه عرب محمد الدابی روز گذشته وارد دمشق شد تا برای آغاز به کار ناظران این سازمان زمینه سازی کند.



قرار است روز دوشنبه آینده حدود 50 تن از ناظران عرب وارد سوریه شوند تا از نزدیک اوضاع این کشور را بررسی کنند.

اتحادیه عرب نیز در قاهره یک اتاق عملیات تشکیل داده است تا گزارش های ناظران را دریافت کند و برای بررسی در اختیار مقامات این سازمان قرار دهد.

ناظران قرار است فعالیت خود را از دمشق آغاز کنند سپس به حمص و سایر مناطق این کشور منتقل شوند.


بر اساس توافقات دوجانبه دولت سوریه حق دارد پیش از ارسال گزارش ها آنها را مشاهده کند اما حق ندارد در گزارش های ناظران دست به تغییر بزند.


همچنین ناظران قرار است گزارش های روزانه بر اساس مشاهده و تصویربرداری از نیروهای نظامی ، خودروها و تانک ها در شهرهای مختلف و تظاهرات مردمی تهیه کنند و از زندان ها و بیمارستان های این کشور بازدید کنند.


اتاق عملیات در قاهره نیز اطلاعات وارده از سوی کمیته هماهنگی انقلاب و شورای ملی سوریه را در اختیار ناظران قرار خواهد داد تا بر اساس این اطلاعات از مناطق مختلف سوریه بازدید کنند.