۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

آخرین خبرها از دانشجوی آذربایجانی (مهرداد کرمی) بعد از 5 روز بازداشت غیرقانونی


تک توران : دادیار پرونده خطاب به والدین مهرداد کرمی: "فقط میتوانم بگویم که سالم است، همین!" 7 دی 1390 با وجودیکه پنج روز از بازداشت غیرقانونی مهرداد کرمی –فعال دانشجویی و حقوق بشر آذربایجانی- میگذرد، قاضی پرونده خطاب به والدین وی گفته است که: "فقط میتوانم بگویم که مهرداد سالم است و هیچ سوال دیگری نپرسید و منتظر بمانید تا بازجویی ها و تحقیقات او پایان یابد."

آخرین خبرها از مهرداد کرمی حاکی است که خانواده مهرداد کرمی-دانشجوی زنجانی دانشگاه تبریز- با مراجعات مستمر روزانه به دادسرای زنجان پیگیر وضعیت فرزندشان شده اند که پاسخ مشخصی دریافت نکرده اند. پدر مهرداد کرمی که برای اطلاع از علت دستگیری فرزند دانشجویش به دادسرای زنجان مراجعه نموده بود با این سخن قاضی پرونده، شدیدا نگران وضعیت سلامتی فرزندش شده است. قاضی پرونده هیچ توضیحی درمورد علت دستگیری و وضعیت وی و مکان نگهداری او نداده است و این گونه رفتار قاضی علیشاهی در کنار شکنجه شدید مهرداد کرمی در دستگیری قبلی بر نگرانی های خانواده و دانشجویان دانشگاه تبریز افزوده است.
 مهرداد کرمی دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز و دبیر اسبق کانون آذربایجان شناسی این دانشگاه می باشد که روز شنبه سوم مهرماه از سرویس دانشجویی دانشگاه تبریز در داخل دانشگاه ربوده شده بود که بعد از دو روز طی تماسی تلفنی از حضورش در انفرادی اداره اطلاعات زنجان خبر داده است. وی بدون هیچ گونه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم دستگیر شده است. اداره اطلاعات زنجان و تبریز با همکاری حراست دانشگاه تبریز حدود سه ماه بود که برای دستگیری این فعال حقوق بشر تلاش می کردند که با مقاومت دانشجویان دانشگاه تبریز این امر میسر نمیشد.
با وجودیکه هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی و علت دستگیری وی در دست نیست ولی احتمال میرود دستگیری وی در راستای سلسله دستگیریها در رابطه با کمپین شهروندان زنجانی برای نجات دریاچه اورمیه و اقدامات آگاهی بخشی در این خصوص باشد. قبلا نیز علاوه بر مهرداد کرمی؛ داود خداکرمی، جمال رضایی و خلیل غلامی از فعالین دانشجویی آذربایجانی دستگیر شده بودند.
 مهرداد کرمی تا کنون سه بار در رابطه با فعالیتهای هویت طلبانه و دانشجویی دستگیر شده است که آخرین بار در 29 شهریور 1390 بعد از مراسم جشن تولد سعید متین‌پور (روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی که با حکم هشت سال حبس در زندان اوین می باشد) همراه دو دانشجوی دیگر دستگیر شده بود. این بازداشت که سه روزه بود با شکنجه های شدید جسمی و روحی همراه بوده است.لازم به ذکر است که طی فعالیتهای اعتراضی در شهرهای مختلف آذربایجان در راستای نجات دریاچه اورمیه و اعتراض به تبعیضات موجود در آذربایجان، فعالین آذربایجانی به ویژه دانشجویان تحت فشارهای مختلف قرار گرفته اند. همچنین در همین خصوص دانشجویان دانشگاه تبریز همراه با سایر دانشگاههای آذربایجان در صدد اعتراض به این روند دستگیریها و فشارها بر دانشجویان هستند.
بر گرفته از وبلاگ برای آزادی مهرداد کرمی : http://www.mehrdadkeremi.blogfa.com