۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

گزارش ماهانه ی اؤیرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان - آذر 1390


3 آذر : 12نفر از هوادران تیم تراکتور سازی پس از اتمام مسابقه ی این تیم با راه آهن شهر ری ، توسط ماموران امنیتی دستگیر و به ادراه اطلاعات منتقل شدند. دستگیری تعدادی از هوادران این تیم پس از هر مسابقه طی چند سال گذشته  به روندی عادی برای هواداران تیم تراکتورسازی تبدیل شده است!

6 آذر : اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شیرزاد حاجیلو فعال سیاسی در دادگاه انقلاب خوی برگزار شد. اتهام وی تجمع و تبانی جهت برهم زدن نظم عمومی عنوان شده است. این فعال سیاسی همراه نزدیک به 80 نفر در جریان مراسم خاکسپاری ابراهیم جعفرزاده و مینا کهربایی که در حادثه ی رانندگی فوت کرده بودند ، دستگیر شده و 24 روز در بازداشت موقت به سر برده بود.

8آذر : جلال صالح پور فعال فرهنگی آذربایجانی به قید وثیقه ی 60 میلیونی از زندان تبریز آزاد شد. این سرپرست گروه رقص آذربایجانی قایا 3آذر ماه دستگیر و پس از بازجویی و ضرب و شتم در اداره ی اطلاعات به زندان مرکزی تبریز انتقال داده شده بود.

8 آذر : محی الدین ابراهیمی زندانی سیاسی که در زندان مرکزی اورمیه به سر میبرد در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زد . این فعال کرد که بیش از یک سال پیش  به اتهام همکاری با گروه های کرد مخالف نظام بازداشت شده است و دادگاه اش نیز برگزار شده  اما حکمی برای وی صادر نشده است. وی در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا زد که مسئولین زندان او را به سلول انفرادی انتقال دادند.

9 آذر : اولین جلسه ی  رسیدگی به اتهامات فعالین مدنی آذربایجانی  در  شعبه اول دادگاه انقلاب مشکین شهر (خیاو ) به ریاست قاضی فرج زاده  برگزار شد. این دادگاه برای محاکمه ی افراد زیر تشکیل شده بود : ابراهیم رشیدی (وبلاگ نویس و مدرس زبان ترکی )، ایلقار موذن ( شاعر و وبلاگ نویس ) ، آیدین ذاکری ، جعفر آقا محمدی ، فردین نوبخت و منصور سیفی . این فعالین متهم به تبلیغ علیه نظام هستند.

10 آذر : ماموران امنیتی با یورش به منزل ولی الله ظهرابی در میانوآب برادر 19 ساله ی وی نادر ظهرابی  را دستگیر کرده و از خانواده ی ظهرابی خواسته اند که ولی الله  ظهرابی خود را به اداره  ی اطلاعات معرفی کند.

14 آذر : داوود خداکرمی روزنامه نگار آذربایجانی  به قید وثیقه ی 35 میلیونی از زندان زنجان آزاد شد. این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر 27 آبان ماه در زنجان دستگیر و در سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات نگهداری میشد. اتهام وارده به وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.داوود خداکرمی در سالهای 88 و 89 نیز دستگیر شده بود. همچنین وی دبیر تشکیلات جمعیت اسلامی دانشگاه زنجان نیز بود.

17 آذر : ناصر جعفری و ابراهیم کچلان لو دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زدند. این دو زندانی اهل شهرستان خوی در مخالفت با  انتقال به بند جوانان زندان اورمیه شروع به اعتصاب غذا کردند که در پی آن به قرنطینه انتقال داده شدند. ناصر جعفری به اتهام همکاری با احزاب مخالف نظام به یک سال حبس و ابراهیم کچلان لو به اتهام فعالیت به نفع گروهای مخالف نظام به 6 ماه حبس محکوم شده اند.

19 آذر : محمد رضایی و دخترش لاچین حین خروج از ایران توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند. لاچین رضایی پس از ساعاتی آزاد شد اما محمد رضایی مورد ضرب و شتم شدید ماموران قرار گرفت که انتشار عکس های مربوط به این شکنجه در سایت ها موجی از نگرانی از وضعیت سایر زندانیان آذربایجانی در بین مردم و خانواده های زندانیان ایجاد کرد.

20 آذر : علیرضا حسین زاده مدیر گروه رقص قایا در اعتراض به وضعیت خود در زندان تبریز شروع به اعتصاب غذا کرد. این فعال فرهنگی در پی برگزاری مراسم عروسی اش که به سبک آذربایجانی بوده دستگیر شد و ماموران امنیتی ضمن ضبط فیلم عروسی وی ، مغازه عکاسی و تصویربرداری آقای علی لطفی پور را که تصویربردار و عکاس این مراسم بود و نیز سالن برگزاری  مراسم عروسی  را پلمپ کردند.

22 آذر : 128 نفر از معترضان به خشک شدن دریاچه ی اورمیه در تبریز محاکمه شدند. این 128 نفرکه در جریان تظاهرات 12شهریور و نیز پس از پایان مسابقه ی تراکتورسازی و استقلال دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده بودند ، در شعبه 104 دادگاه عمومی تبریز به ریاست قاضی شکوه تازه و به جرم اخلال در نظم عمومی محاکمه شدند.
22 آذر : تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اورمیه به مکان نامعلومی منتقل شدند. آقایان حبیب‌ الله گلپری‌پور، احمد تموئی، جهانگیر بادوزاده، علی‌ احمد سلیمان، مصطفی علی احمد و مصطفی (یوسف) کاکه ممی شش فعال سیاسی کرد هستند که از بند 12زندان اورمیه انتقال داده شده اند. از بین این افراد  حبیب الله گلپری پور به اتهام همکاری با گروه های کرد مخالف نظام با رای دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.
22 آذر : خدر نبی و صدیق برشان دو شهروند کرد پیرانشهری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. از دلایل دستگیری این افراد خبری در دسترس نیست.

23 آذر : یعقوب ملکی عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در شهر اورمیه به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال سیاسی که خلبان و رزمنده سال های جنگ ایران و عراق بود در پی اعتراضات به نتیجه ی انتخابات سال 88 دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی هم اکنون در بند 350 زندان اوین محبوس است و در طی دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته به طوریکه شنوایی یکی از گوش هایش را ازدست داده است.
23آذر : محمد علی تقوایی فعال مدنی آذربایجانی در مرند دستگیر شد.ماموران امنیتی با یورش به منزل وی ضمن دستگیری اش لوازم شخصی وی را نیز ضبط کرند. دلیل دستگیری او پخش اعلامیه به مناسبت 21 آذر عنوان شده است. محمد علی تقوایی در جریان اعتراضات خرداد سال 85 نیز دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته بود.
26 آذر : دادگاه تجدید نظر با آزادی مشروط موسی ساکت مخالفت کرد. با گذشت نیمی از دوران محکومیت این فعال دانشجویی وکیل وی تقاضای آزادی مشروط این فعال سیاسی را کرده بود که با وجود موافقت زندان مرکزی تبریز قاضی شعبه 4 تجدید نظر با آن مخالفت کرد . موسی ساکت مسئول شعبه ی آذربایجان شرقی سازمان ادوار تحکیم وحدت و نیز مسئول ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در تبریز بود. وی پس از انتخابات سال 88 دستگیر و به اتهام عضویت در نهضت آزادی و نیز فعالیت تبلیغی علیه نظام به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد.
26 آذر : محمد امیری از فعالین دانشجویی که در مراسم افطاری  دستگیر شده بود با اتمام حکم 4 ماه حبس تعزیری اش از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. وی به همراه 28 نفر دیگر از فعالین مدنی آذربایجان 2 شهریور ماه دستگیر شده بود که از این بین 15 نفر به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب به 4ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.دادگاه سایر افراد در دو جلسه برگزار و سومین جلسه ی آن بهمن ماه برگزار خواهد شد.
27 آذر : 9نفر از دستگیر شده گان 2شعریور پس از سپری کردن 4ماه زندان و با پایان یافتن حکم حبس تعزیری شان از زندان تبریز آزاد شدند. آقایان فرزاد مهدوی، یاسر سلمانی ، مهدی مهاجر ، محمد محمودی ، یوسف سلحشور ، علی ایمانی ، یعقوب رمضانی ، محمد مرادی ، احمد علیزاده از جمله دستگیر شده گان مراسم افطاری بودند که در میان استقبال گرم خانواده ها و فعالین مدنی آذربایجان اززندان آزاد شدند.


27 آذر : حمید منافی فعال مدنی آذربایجان به دادگاه انقلاب شهرستان خوی احضار شده است.در این احضاریه از وی خواسته شده است ظرف سه روز خود را به دادیاری شعبه 5 دادگاه انقلاب خوی معرفی نمایید در غیر اینصورت دستگیر خواهد شد. حمید منافی در جریان تظاهرات 12شهریور در تبریز دستگیر و پس از چندین روز بازداشت در اطلاعات و زندان تبریز به قید وثیقه ی 40 میلیونی آزاد شده بود. وی پس از آن نیز در مراسم تدفین ابراهیم جعفرزاده و همسر و فرزندش نیز دوباره دستگیر و پس از یک روز آزاد شده بود.
29 آذر : دادگاه محاکمه ی آقایان قربان شمس آرا ، وحید خیری ، بهنام ساسانی ، فرزاد کاظمی و سید علی رضوی به اتهام اخلال در نظم عمومی ، در تبریز برگزار شد. این افراد از هوادران تیم تراکتورسازی هستند که پس از مسابقه ی این تیم با سایپا دستگیر شده بودند. از بین افراد فوق فرزاد کاظمی 14 ساله پس از دستگیری مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفته بود به طوریکه مجبور شدند وی را به بیمارستان منقل کنند.
30 آذر : سجاد اسکندری از فعالین مدنی شهرستان چاربورج قوشاچای (میاندوآب) در این شهر دستگیر شد. ماموران اطلاعاتی با حضور در منزل شخصی وی ، ضمن تفتیش و ضبط برخی از لوازم شخصی این فعال آذربایجانی ، خود وی را نیز دستگیر کرده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. در جریان بازداشت سجاد اسکندری فاکتور ها و برگه ها و مهر  شرکت پیمانکاری وی که به زبان ترکی نوشته شده بود نیز ضبط گردید.

30 آذر : الله وردی قربانی به 91 روز حبس تعزیری و 30ضربه شلاق محکوم شد. وی که 18 شهریور ماه در جریان اعتراضات خیابانی به خشک شدن دریاچه ی اورمیه در تبریز دستگیر شده بود به اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع غیر قانونی در شعبه 104 دادگاه عمومی تبریز محاکمه و محکوم شده است. این فعال مدنی در جریان دستگیری و پس از آن در اداره اطلاعات تبریز شکنجه  و پس از 9 روز به قید وثیقه ی 10 میلیونی آزاد شده بود.
 گله جک بیزیمدیر