۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

محاکمه فله‌ای معترضان آذربایجانی

تک توران : ۲۲ آذر ماه دادسرای تبریز پرازدحام‌ترین روز کاری خود را در برگزاری محاکمه معترضان آذربایجانی سپری کرد.
 ۱۲۸ نفر از دستگیر شدگان اعتراض‌های خیابانی نسبت به روند خشک شدن دریاچه ارومیه، در این روز به همراه خانواده‌ها و دوستانشان به دادسرا آمده‌اند تا به جرم حمایت از محیط زیستشان محاکمه شوند.

 به گزارش رادیو زمانه، در اقدامی کم سابقه از سوی قوهٔ قضائیهٔ ایران ۱۲۸ نفر از حامیان محیط زیست در یک روز، در یک دادگاه و در عرض ۵ساعت محاکمه شدند.

دستگیری فله‌ای، محاکمه فله‌ای
دریاچه ی اورمیه بزرگترین دریاچه ی ایران و دومین دریاچه شور جهان هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود در عوض پرونده طرفداران محیط زیست که در تلاشند تا از خشک شدن این دریاچه جلوگیری کنند هر روز ضخیم‌تر شده و نیز بر تعداد افرادی که به همین جرم در آذربایجان دستگیر، زندانی و محاکمه می‌شوند افزوده می‌شود.

برخی از این ۱۲۸ نفر در تظاهرات اعتراضی به خشک شدن دریاچهٔ اورمیه که ۱۲شهریورماه در تبریز برگزار شد، دستگیر شده بودند. همچنین دستگیری برخی از آن‌ها پس از مسابقهٔ تراکتورسازی و استقلال اتفاق افتاد که با برد تیم آذربایجانی به پایان رسید و موجب شد مردم برای شادی به خیابانهای تبریز بریزند.

این شادی که تبدیل به تظاهرات علیه سیاست‌های دولت در عدم رسیدگی به روند خشک شدن دریاچه اورمیه شد. اعتراضات منجر به درگیریهایی بین نیروهای امنیتی و مردم در سطح شهر تبریز شد که در پی آن  تعدادی از معترضان دستگیر شدند.

دستگیری و انتقال این معترضان به زندان تبریز به گفته شاهدان عینی، با خشونت همراه بود . به طوری که یکی از زندانیان تبریز، در تماسی با بیرون از زندان گفته است: " زندانیان از دیدن عده  زیادی که شب‌هنگام با سر و صورتی خونین به زندان تبریز آورده شده بودند شوکه شده بودند."

سرکوب تظاهرات ۱۲شهریور نیز همانگونه با شدت و حدت همراه بوده به طوریکه شاعر و نویسنده تبریزی فرانک فرید  در همین تظاهرات دستگیر و با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی به زندان منتقل شده بود.

دادگاه فله‌ای
تدبیر قاضی شعبه ۱۰۴عمومی تبریز برای محاکمهٔ فله‌ای این ۱۲۸ نفر یعنی برگزاری دادگاه در محل نمازخانه دادسرا به نتیجه نرسید و وی مجبور شد آنان را در گروهای ۳۰نفره به اتاق فراخوانده و محاکمه نماید.

قاضی شکوه همه این افراد را متهم به اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تظاهرات غیر قانونی کرده وهمگی این ۱۲۸ نفر نیز این اتهام را رد کردند و اعتراض به خشک شدن دریاچهٔ اورمیه را حق طبیعی خود می‌دانند...

پروندهٔ تعداد ی از این افراد به دلیل نرسیدن به سن قانونی به دادگاه اطفال ارجاع داده می‌شود که از جمله آن‌ها دختری ۱۵ ساله است.

یک هفته پس از برگزاری این دادگاه، حکم افراد فوق مشخص شد. تعدادی یه یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. عده‌ای به ۶ ماه و بقیه به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۳۰ضربه شلاق محکوم شدند. در عین حال چند نفر نیز از اتهام وارد شده تبرئه شدند.

با این حال این تنها دادگاه فله‌ای فعالین محیط زیست آذربایجان نبوده است. بلکه اواخر شهریور و اواسط آبان ماه نیز ۲۸ نفر از افرادی که ۲ شهریور ماه در مراسم افطاری که با موضوع راهکارهای قانونی برای اعتراض به روند خشک شدن دریاچهٔ اورمیه در تبریز تشکیل و شرکت کنندگان در این مراسم دستگیر شده بودند، به همین شکل در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شدند که ۱۵نفر از آنان محکوم به ۲۰ ماه حبس تعلیقی و ۴ ماه حبس تعزیری گردیدند. دادگاه ۱۳ نفر دیگر در دو جلسه برگزار و جلسه سوم نیز به بهمن ماه موکول شده است.

اواسط مهر ماه نیز دادگاه انقلاب تبریز رقیه حسن‌زاده را که در تظاهرات ۱۲شهریور دستگیر شده بود به جرم اخلال در نظم عمومی به ۹۱ روز حبس و ۲۰ضربه شلاق محکوم کرد.

همچنین دادگاه فرانک فرید نیز که در همین رابطه دستگیر شده بود، ۲ اسفند ماه و در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار خواهد شد.

با وجود همه اعتراضات خیابانی که از شهریور ماه ۹۰ تا کنون به دلیل اعتراض به روند خشک شدن دریاچه ارومیه، در شهرهای مختلف آذربایجان وجود داشته و تعداد زیادی نیز دستگیر، زندانی و محاکمه شده‌اند و حتی تعدادی نیز در تظاهرات شهر اورمیه کشته شدند، اما هنوز اقدامی از طرف دولت و مسئولان جهت حل مشکل دریاچهٔ اورمیه صورت نگرفته است.نگرانی بسیاری از معترضان خشک شدن دریاچه اورمیه عنوان شده است.

طبق گزارشی که از دو استان آذربایجان شرقی و غربی به زمانه رسیده نام برخی از کسانی که دادگاه آن‌ها در روز ۲۲ آذرماه در دادسرای تبریز برگزار شد، به قرار زیر است:

اکبر شفیع اصل ، پیمان قربانی ، رضا بردبار ، فرخ تقی لو ، اصغر لطفی ، وحید برزگری ، الهوردی قربانی ، نورالدین زارع پور ، سعید حسن زاده ، مسعود پیدایی ، میکائیل عباسی ، وحید شاهدی ، علیرضا نقشی ، علی جبرائیل زاد، -محمد محمدپور ، حامد نیکنام ، امیر اکبری ، علی محمدی ، مرتضی صباغ ، عادل دانا پور ، رامین قلی پور ، نجف خندانی، سید مرتضی موسوی پور ، امیر بوذری ، سیامک لندرودی، نادر عامری ، بهرام فراوانی ، مسعود جلیل زاده ، چنگیز خرسندی ، سامان جهان پور ، محمد احمدی ، فرمان فتحی ، مهدی زارع، عبدالحسین تنهاگو ، یوسف اصغری شربیانی ، احمد حضرتی ، مهدی محمدپور ، نادر نوروزی ، سعید ذاکری، صابر محمدزاده ، رضا صمصامی ، جمال انداز، حسین مقتدر ، هادی دادادش پور ، کاوه رستم پور، حامد شهابی ، مهدی شریف ، مجید زیرک ، سعید ابراهیم زاده ، علی اخلاقی ، علی زادباقر ، حسن زادباقر، ناصر فتحی ، پرویز سعدیان ، محسن علیشاهی ، قدرت الله یوسفی ، سعید شریفی ، ابوالفضل بخشی پور، علی حسن زاده ، پیمان آتش ، رضا شیری ، محمد پاشازاده ، امید ابراهیم پور ، شهریار کبیر ، محمد خبازی، اصغر احمدی زاده ، میرعلی اصغر مختار پور ، محمد اسماعیلی ، رضا خوش بهار ، بهنام علی محمدی ، وحید غلام پور گلزار ، علی پورحیدر ، مقصود شریفی ، علی ابرلو ، ستار احمدی فر ، مهریار قربانی، حسن قنبری ، محسن گلستان ، ناصر نوری ، بهنام چمنی ، بهراد خدایاری ، مرتضی قربانی ، علیرضا اظهری ، تقی مولوی ، جعفر پوربیگ، زهرا نوری ، منیره اکبر پور (شاعر و نویسنده تبریزی ) و عاطفه طائبی