۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

برگزاری تظاهرات اعتراضی در مقابل سفارت فرانسه در باکو


صدها نفر از مردم جمهوری آذربایجان باتجمع در برابر سفارت فرانسه در باکو اعتراض خود را نست به مذاکره قانون پیشنهادی پارلمان فرانسه در رابطه با به اصطلاح "نسل کشی " ارامنه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ترند، در این تجمع اعتراضی شرکت کنندگان با دادن شعارهایی همچون "فرانسه ، عدالت داشته باش"، " سارکوزی شرمت باد"، "فرانسه از برسمیت شناختن نسل کشی جعلی ارامنه دست بردار" و غیره سر داده اند.

این تجمع که با حمایت اتحادیه سربازان جنگ جمهوری آذربایجان و مرکز دیاسپورهای بین المللی برگزار شده است.

بیانیه پایانی تجمع اعتراضی قرائت شده و تحویل سفارت فرانسه در باکو شده است.

اين طرح از سوي حزب حاکم نيکلا سارکوزي رئيس جمهوري فرانسه پيشنهاد شد که خود را براي نبرد مجدد انتخاباتي در آوريل سال آينده آماده ميکند. همچنين، بسياري بر اين باورند که سارکوزي با پيشنهاد اين طرح قصد دارد حمايت نزديک به ۴۰۰ هزار مهاجر قدرتمند ارمني را کسب کند.

آنکارا با رد واژه نسل کشي تاکيد مي کند، بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارمني و بسياري از ترکها که بين سال|هاي ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ کشته شدند، قربانيان جنگ جهاني اول بودند.

با اين حال، ارمنستان شمار قربانيان را يک ميليون و ۵۰۰ هزار تن اعلام ميکند. فرانسه سال ۲۰۰۱ کشتار ارامنه را به عنوان نسل|کشي به رسميت شناخت.



یکی دیگر از سنی های آذربایجان در زندان اورمیه اعدام شد

بامداد امروز، شنبه ۲٤ دسامبر، هفت زندانی به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان اورمیه اعدام شدند. حداقل یکی از اعدام شدگان، یوسف اسلامدوست، از جامعه ترک های سنی آذربایجان معروف به کوره­سوننی ها می باشد که به گفته سازمان عفو بین الملل بعد از محاکمه ای ناعادلانه به اعدام محکوم شده بود.

سازمان عفو بین الملل اخیرا با انتشار گزارشی با تیتر اعتیاد به مرگ: اعدام به خاطر جرائم مواد مخدر در ایران، از ایران خواسته بود که به موج اعدامهای مخفی اقشار ضعیف و فقیر و اقلیت های اتنیکی و مذهبی به اتهام قاچاق مواد مخدر که اغلب به دنبال محاکمات ناعادلانه صورت می گیرند پایان دهد.

در گزارش عفو بین الملل که روز ۱۵ دسامبر امسال منتشر شد، ضمن اشاره به خطر اعدام یوسف اسلامدوست در مورد او چنین نوشته بود:

« بسیاری از کسانی که به اتهام به اصطلاح قاچاق مواد مخدر دستگیر می شوند، تحت شکنجه و بدرفتاری مجبور به "اعتراف" می گردند.

محمود اسلامدوست، از اقلیت ترک سنی در آذربایجان، پدر یکی از این محکومین به اعدام است که بعد از یک محاکمه ناعادلانه محکوم شده است. او به عفو بین الملل گفت: "پسرم بی گناه است. قاضی به ماه گفته بود که یوسف به شش یا هفت ماه زندان محکوم خواهد شد. بعد حکم اعدام او با خواست اداره اطلاعات صادر شد. پسرم 50 روز تحت بدترین شکنجه ها بازجویی شده بود."»

محمود اسلامدوست اهل روستای ایستی سو سلماس به انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) گفته بود: «ما کوره سوننی ها هیچ مدافعی نداریم. لطفاً صدای ما را به مراکز بین المللی برسانید

چند ماه قبل در روز دهم اکتبر، سه نفر دیگر از ترک های سنی روستای ایستی سو به نامهای جمال شیخ زاده فرزند، فرهاد اسلام دوست ومحمد جنگلی در زندان اورمیه اعدام شده بودند.

حداقل دو تن دیگر از اقلیت سنی های آذربایجان، به نامهای الله وئردی احمدپورآذر و و احمد جمشید جم از قصبات  قولونجو و بالوو اورمیه در خطر اعدام هستند.