۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

ديدگاه تك توران نسبت به مسئله بي كاري ــ آزربايجان جنوبي در انتظار انفجار بمب بي كاران


با نگاهي به نوع عملكرد اقتصادي 33 ساله حاكميت راسيستي جمهوري اسلامي ايران در قبال مناطق آزربايجان جنوبي علناً شاهد نوع نگاه تبعيض آميز و سياسي ـ امنيتي حاكميت در قبال ملت آزربايجان بوده ايم به طوري كه هر ساله شاهد تنزل رتبه اقتصادي مناطق آزربايجاني نسبت به مركز و شهرهاي فارس نشين بوده ايم ، نگاه تبعيض آميز اقتصادي حاكميت نسبت به مناطق آزربايجان جنوبي اعم از عدم تخصيص بودجه لازم براي اين مناطق و عدم احداث كارخانجات و مراكز توليدي و صنعتي سبب افزايش شمار بي كاري در مناطق آزربايجاني گشته است . علاوه بر آن اين ظلم و تبعيض تنها در موضوع عدم سرمايه گذاري محدود نشده بلكه سياستهاي اقتصادي حاكميت حتي باعث ركود و ورشكستگي مراكز اقتصادي قبلي در آزربايجان جنوبي و افزايش بي كاري كارگران اين مراكز نيز شده است .
افزون بر آن سياستهاي غلط حاكميت ايدئولوژيك ايران در صحنه بين المللي ، عملاً اين كشور را به سمت و سوي انزواي بين المللي كشانده و با افزايش فشارهاي بين المللي در تحريم اقتصاد ايران ، روزبه روز شاهد تاثيرات فشارهاي بين المللي بر اقتصاد كشور ايران نام امروزي هستيم . و بالتبع مهمترين تاثير منفي تحريمهاي بين المللي متوجه قشر جوان و جوياي كار كشور خواهد شد .
گروه تحليلي تك توران با توجه به آناليزي كه از شرايط اقتصادي ملتمان در برخورد با جوانان جوياي كار و نيز قشر شاغل كنوني بدست آورده است معتقد است جامعه آزربايجان جنوبي همگام با ساير نقاط كشور ايران نام ، به سمت و سوي يك انفجار بمب بي كاران در آينده اي نزديك قدم بر ميدارد . اكثزيت جوانان آزربايجاني اعم از قشر تحصيل كرده و قشر كارگر با مشكل بي كاري در حد بسيار بالا دست به گريبان هستند . بسياري از فارغ التحصيلين شاغل نيز در شغلي غير تخصصي و حتي در مشاغلي حقير نسبت به زحمت چندين ساله تحصيل خود مجبوراً مشغول به كار هستند . مي توان به صورت تقريبي گفت كه بيش از 90 درصد كساني كه شانس دسترسي به شغلي را داشته اند نيز عملاً از نوع شغل و يا درآمد شغل خويش ناراضي هستند . بسياري از كساني كه مورد مصاحبه قرار گرفته اند ميزان دخل خود را به خرج خانواده به هيچ وجه كافي نمي دانند . همچنين اضافه كنيد مشكل عدم ازدواج جوانان آزربايجاني را كه محصول شرايط بد اقتصادي بوده و متاسفانه سبب افزايش و گسترش فحشاء در جامعه خواهد بود .
همانطوريكه در مطالب فوق اشاره گرديد شرايط موجود به ما مي گويد كه جامعه آزربايجان جنوبي به سمت و سوي يك انفجار بي كاري و نارضايتي اقتصادي ملت در حال پيشروي است فلذا حركت ملي آزربايجان جنوبي وظيفه دارد اين شرايط را به نفع منافع ملي آزربايجان ، هم مديريت و هم سازماندهي كند .
در واقع فعالين حركت ملي آزربايجان با پيش بيني شرايط آينده وظيفه اي سنگين بر دوش خود دارند كه عدم مديريت اين شرايط شايد سبب گردد كه دزدان سياسي مركزي همچون پان ايرانيستها و گروههاي مركزگراي فارس دوباره از پتانسيل اعتراضي ملت آزربايجان به نفع خود استفاده كرده و دوباره همچون انقلابهاي قبلي از ملت مظلوم آزربايجان به عنوان پله كاني جهت پرش خود استفاده كنند و آبي ديگر بر دستان ملتمان بريزند.
براي اينكه بتوانيم از شرايط موجود به نفع منافع ملي آزربايجان استفاده كنيم چند پيشنهاد ارائه مي گردد :
1 – لزوم پرداخت به شعارهاي ملي ــ اقتصادي در چهارجوب منافع ملي آزربايجان درون حركت ملي
2 – كار بر روي سي دي هاي آگاهي دهنده در بعد ظلم اقتصادي دولت مركزي بر آزربايجان در چهارچوب و بازه استقلال آزربايجان جنوبي
3 – پخش شب نامه ها و مقاله هاي اقتصادي نسبت به ظلم دولت مركزي فارس بر اقتصاد آزربايجان و غارت منابع طبيعي آزربايجان
4 – اتحاد تمامي تشكلهاي آزربايجاني با توجه به شرايط خطير آينده و لزوم مديريت و سازماندهي شرايط با اصول خرد جمعي
5 – دوري گزيدن از همكاري با اپوزسيونهاي فارس محور و عدم تكرار اشتباهات تاريخي گذشته

گروه خبري تحليلي تك توران اميدوار است دوستان با در نظر گرفتن شرايط موجود به صورت جدي به مساله اقتصادي ملت آزربايجان پرداخته و از هر طريق ممكن منافع شخصي ، تشكلي و غيره را به منافع ملي آزربايجان و هدف حركتمان ترجيح نداده و گامي مثبت براي آينده آزربايجان آزاد بردارند .

26 آذرماه 1390