۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه

تکذیب اخبار شبکه خبر: بارندگي هاي اخير تاثيري در بالا آمدن آب درياچه اروميه نداشته است

رييس اداره كل محيط زيست آذربايجان غربي گفت: بارندگي هاي اخير به اندازه‌اي نبوده است كه تاثيري در بالا آمدن آب درياچه اروميه داشته باشد.

'
حسين عباس نژاد' گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 48 ميليمتر بارندگي در استان رخ داده كه برابر با حدود چهار تا پنج سانتيمتر بارش بوده كه تاثيري در بالا آمدن آب درياچه اروميه نداشته است  .

اين در حالي است كه 'محمد حاج رسولي ها' مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران از بالا آمدن سطح آب درياچه اروميه بدنبال بارش هاي اخير در اين حوضه آبريز خبر داده و گفته بود : در حالي كه در دو سال اخير ، همواره سطح آب درياچه اروميه در مهرماه پايين مي آمد اما با بارش هاي اخير اين اتفاق در سال جاري نيفتاده است.

عباس نژاد در ادامه با اشاره به وضعيت بحراني درياچه اروميه اظهار داشت: طرح هاي نجات اين درياچه كه شامل ' انتقال آب حوضه به حوضه ' ، ' اصلاح سيستم آبياري' و 'اصلاح كشت' است در سه استان آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان در حال اجرا است.
رييس اداره كل محيط زيست آذربايجان غربي ابراز اميدواري كرد كه هر چه زودتر شاهد حيات دوباره درياچه اروميه باشيم.
درياچه اروميه كه تا همين چند سال اخير به نگين فيروزه اي ايران معروف بود ، مدتي است كه دچار ناخوشي شده و حال و روز خوبي ندارد.
تقريبا دو سوم درياچه به طور كامل خشك و به كويري شور و بي حاصل تبديل شده است و اندك آب باقي مانده در وسط درياچه هم ، به حدي اندك است كه عمق درياچه را تا حد بركه اي كوچك كاهش داده است.
از سوي ديگر كارشناسان نيز نگران وضعيت حيات وحش از قبيل آهو ، كل و بز موجود در جزاير اين درياچه هستند كه زيستگاهشان تحت تاثير خشكسالي قرار گرفته است.