۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

تداوم بازداشت جلیل علمدار میلانی فعال مدنی آزربایجان در زندان مرکزی تبریز

تک توران : جلیل علمدار میلانی فعال با سابقه حرکت ملی آذربایجان که در تاریخ 2 شهریور 1390 در مراسم افطار منزل عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه 30 تن از فعالین آذربایجان بازداشت شده بود در زندان مرکزی تبریز در شرایط نامطلوب به سر میبرد.
در مدت بازداشت وی مامورین امنیتی با برخوردهای اهانت آمیز این فعال آذربایجانی را مورد شکنجه و بازجویی قرار داده و مکررا برای بازجویی و اعمال فشار از زندان به اداره اطلاعات و بالعکس منتقل شده است. دادگاه انقلاب تبریز در حکمی این فعال آذربایجانی را به اتهام تشکیل خانه تیمی به 4 ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی محکوم گردید .
پیش از این نیز جلیل علمدار میلانی بارها و بارها به بهانه های مختلف از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته است. وی در تاریخ 13 فروردین 1390 به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی نسبت به حق حیات دریاچه اورمیه توسط ماموران امنیتی بازداشت و دادگاهی گردید. جلیل علمدار به اتهام اجتماع غیرقانونی علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری و از طرف شعبه ۱۱۶ دادگاه عمومی جزایی به ریاست قاضی پورمطلب به جرم اخلال در امنیت عمومی به ۲۰ ضربه شلاق و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر از اتهام اجتماع غیر قانونی علیه امنیت ملی تبرئه گردید و پس از اجرای حکم غیر انسانی شلاق در تاریخ 23 خرداد 1390 از زندان تبریز آزاد شده بود.
جلیل علمدار میلانی هم اینک به همراه 15 تن دیگر از بازداشت شدگان قوم تپه تبریز در حال سپری کردن حکم 4 ماهه خود در زندان مرکزی تبریز به سر می برند. سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آذربایجان با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده است.
زندانیان سیاسی آزربایجان