۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

تهدید مدودیف به هدف گرفتن سامانه‌ موشکی آمریکا و کناره‌گیری از پیمان استارت


تک توران :مسکو می‌گوید در صورتی که واشینگتن به نگرانی‌های روسیه در مورد سامانه موشکی‌ آمریکا در اروپا پاسخ روشنی ندهد، این کشور اقدام متقابل نظامی را در پیش می‌گیرد. روسیه نگران است که تأسیسات هسته‌ایش هدف سامانه دفاعی آمریکا و ناتو قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی‌ که آمریکا و ناتو به روشنی اعلام نکنند که سامانه‌های موشکی این کشور در اروپا تأسیسات اتمی روسیه را نشانه نخواهند گرفت، مسکو نیز موشک‌های خود را در مناطق مختلف روسیه مستقر می‌کند.

آقای مدودیف در برنامه‌ای زنده که از تلویزیون روسیه پخش می‌شد تأکید کرد که در صورت عدم پاسخ‌گویی آمریکا، روسیه سامانه‌های دفاعی مدرنی را در غرب و جنوب کشور به نحوی مستقر خواهد کرد که بتواند در صورت لزوم هر یک از سامانه‌های موشکی آمریکا در اروپا را هدف قرار دهد.

وی همچنین تهدید کرد در صورتی که به نگرانی‌های مسکو پاسخ داده نشود، روسیه از پیمان «استارت جدید» کناره‌گیری خواهد کرد، پیمانی که سال ۱۳۸۹ به منظور کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه به امضا رسید.

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ بر سر نصب و استفاده از سامانه موشکی اروپا در جای جای این قاره از جمله رومانی، لهستان و ترکیه به توافق رسیدند.

ناتو اعلام کرده است که هدف از تعبیه این سپر موشکی حفاظت از اروپا در مقابل حملات احتمالی از سوی خاورمیانه است و روسیه هدف این موشک‌ها نخواهد بود.

آمریکا نیز روز چهارشنبه تأکید کرد که این سامانه دفاعی به قصد مقابله با اقدامات احتمالی نظامی از سوی ایران در اروپا مستقر می‌شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در این خصوص گفت که هدف از استقرار این سپر موشکی دفاع و حفاظت از اروپا و هم‌پیمانان آمریکا در مقابل تهدیدهای موشک‌های بالیستیک ایران است.

با این‌ حال آقای مدودیف می‌گوید روسیه با این اظهارات قانع نمی‌شود و تأکید دارد تا آمریکا به طور قانونی ضمانت دهد که روسیه هدف این سپر موشکی نخواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم به امضا رسیدن پیمان مکتوب بازدارنده‌ای در این زمینه میان طرفین گفت: «هر بار ما پیشنهاد می‌دهیم که این اظهارات بر روی کاغذ و در یک قالب دقیق و شفاف آورده شود، با خودداری شدیدی روبه‌رو می‌شویم.»

ناتو به روسیه پیشنهاد داده است تا در استقرار سامانه‌های موشکی در اروپا با این پیمان همکاری کند، اما روسیه می‌گوید تا هدف از این اقدامات به طور کامل روشن نشود، حاضر به همکاری نیست.

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت: «اگر شرکای ما با در نظر گرفتن منافع مشروع امنیتی ما صادقانه قبول مسئولیت کنند و این مسئله را حل کنند، من ایمان دارد که می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم... اما اگر آنها پیشنهاد همکاری به ما می‌دهند، یا صادقانه بگویم، از ما می‌خواهند خلاف منافع خود عمل کنیم، نمی‌توانیم به تفاهم برسیم.»

در کنار روسیه، ایران نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مراتب اعتراض خود را در خصوص استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه، به آنکارا ابراز کرده است.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این خصوص گفت: «سامانه دفاع موشکی یا راداری ناتو در ترکیه... به امنیت ترکیه و کشورهای منطقه کمکی نمی‌کند، بلکه برای ایجاد ناامنی پیش‌بینی شده است.»

آمریکا و ناتو در نظر دارند تمامی کشورهای هم‌پیمان ناتو را به سپر موشکی مجهز کنند و به گفته پنتاگون، این سامانه‌های دفاعی تا سال ۲۰۱۸ در تمامی این کشورها مستقر خواهند شد.
رادیو فردا