۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

دور جدید فشارها بر فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان

تک توران : در روزهای اخیر فشارها و تهدید ها بر فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان شدت گرفته است. در همین راستا در چند روز اخیر شاهد بازداشت، تعقیب و احضار گروهی از قعالین دانشجویی در شهرهای زنجان، تبریز و اردبیل بوده ایم.

بازداشت داود خداکرمی در زنجان

روز 27 آبان  داود خداکرمی روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و دانشجوی دانشگاه پیام نور زنجان که برای ارسال ماهنامه بایرام به شهر تبریز به ترمینال زنجان رفته بود از سوی اداره اطلاعات زنجان بازداشت شد.



داود خداکرمی خبرنگار ماهنامه «بایرام»

وی از دو ماه پیش به دنبال اعلام تجمع اعتراضی نسبت به سیاست خشکاندن دریاچه اورمیه در زنجان تحت تعقیب بود و در این مدت مأمورین نیروی انتظامی چندین بار به خانه پدری وی رفته و پس از تفتیش منزل و بردن کامپیوتر شخصی وی، خانواده‌اش را تهدید  کرده بودند.

در مراجعات خانواده ی وی به مراجع قضایی معاون دادستان به آنها گفته است که پسرشان در بازداشت اداره اطلاعات است و قرار بازداشتش از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب صادر شده است و تا تکمیل پرونده بازداشتش ادامه خواهد داشت اما در خصوص علت بازداشت و اتهام وارده هیچ گونه اطلاعی نداده است.

گفتنی است وی در تاریخ 28 فروردین 1389 نیز از سوی اطلاعات نیروی انتظامی زنجان بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته بود.



مهرداد کرمی تحت تعقیب مامورین حراست دانشگاه تبریز و عوامل اطلاعاتی

از روز شنبه 28 آبان، مامورین حراست دانشگاه تبریز تلاش هایی را برای دستگیری مهرداد کرمی دانشجوی فعال زنجانی این دانشگاه انجام داده اند. این مامورین با مراجعه به خوابگاه دانشجویی و کلاس درس قصد دستگیری و تحویل وی به نهادهای امنیتی را داشته اند.



مهرداد کرمی فعال دانشجویی دانشگاه تبریز

قبل از این نیز مسئولین حراست دانشگاه تبریز در چندین مورد سابقه ی دستگیری دانشجو در داخل دانشگاه و انتقال وی به اداره ی اطلاعات را داشته اند. در حالی که بر طبق قانون، حراست دانشگاه ها بایستی مستقل از ارگانهای اطلاعاتی- امنیتی عمل نموده و امنیت تمامی دانشجویان در حین حضور آنها در دانشگاه را تامین نماید.

گفتنی است مهرداد کرمی دبیر سابق کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در پی فعالیتهای هویت طلبانه قبل از این نیز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است.

به عقیده ی فعالین آذربایجانی به دلیل قرار گرفتن استان زنجان در خط مقدم آسمیلاسیون فعالین این استان متحمل فشار و تهدید بیشتری می شوند.



احضار دانشجویان هویت طلب دانشگاه اردبیل به حراست

در اردبیل نیز جمعی از فعالین دانشجویی هویت طلب که اقدام به جمع آوری امضا جهت اعتراض به عملکرد شوونیستی یک نشریه ی دانشجویی کرده بودند به حراست دانشگاه احضار شدند.

اقدام جمع آوری امضاهای اعتراضی پس از آن صورت گرفت که  نشریه دانشجویی «طلوع» این دانشگاه، در یکی از شماره های خود در مطلبی معترضین به وضعیت دریاچه و همچنین طرفداران تیم فوتبال تراختور را عامل ترکیه و پان تورکیست خطاب کرده بود.

بنا به اخبار سایت های حرکت ملی مسئولین دانشگاه به جای رسیدگی به اعتراض دانشجویان، با احضار چند تن از دانشجویانی که پای این برگه را امضاء کرده بودند، ظاهرا می خواهند در بین دانشجویان رعب و وحشت ایجاد کنند.