۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

دبیرکل حزب عدالت وتوسعه :حجاب را به زنان مراکشی تحمیل نخواهیم کرد

تک توران به نقل از العربیه : عبدالاله بن‌کران دبیرکل حزب اسلامی عدالت و توسعه شامگاه شنبه 26-11-2011 در نخستین مصاحبه با العربیه پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی مراکش گفت" ما حجاب را بر زنان مراکشی تحمیل نخواهیم کرد".
مصاحبه دبیر کل حزب عدالت وتوسعه پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات صورت گرفت. وی در این مصاحبه تاکید کرد" ما برای خدمت به مراکشی ها در انتخابات شرکت کردیم هدف ما حاکمیت سیاسی برای پیشرفت کشور اسن . ما قصد برقراری حاکمیت دینی نداریم".
وی در پاسخ به این سئوال که آیا حجاب را برای زنان اجباری می کنید؟ گفت به هیچ عنوان در رفتار و امور خصوصی اجتماعی و روش زندگی مردم دخالت نمی کنیم. ما حجاب را بر زنان مراکشی تحمیل نخواهیم کرد .
طيب الشرقاوی وزیر کشور مراکش بعد از ظهر شنبه اعلام کرد حزب عدالت و توسعه که از احزاب اسلامگرای معتدل در مراکش است درانتخابات پارلمانی این کشور برنده شده است.
بنا به آمار رسمی وزارت کشور مراکش حزب عدالت و توسعه تا به حال 80 کرسی پارلمان را تصاحب کرده است. این تعداد از میان آرای مربوط به 288 کرسی مجلس است که تا به حال اعلام شده است.
الشرقاوی وزیر کشور مراکش گفته است که40 تا 45 در صد مردم مراکش در انتخابات شرکت کردند.
حزب اسلامی توسعه وعدالت با به دست آوردن 80 کرسی از مجموع 288 کرسی پارلمان برنده انتخابات محسوب می‌شود و براساس قانون اساسی جدید مراکش که چند ماه پیش اصلاحاتی برای تغییر آن انجام گرفت، پادشاه این کشور موظف است نخست وزیر را از میان اعضای این حزب به عنوان حزب پیروز انتخاب کند.
قرار است امروز یکشنبه نتیجه نهایی انتخابات و تمام 395 کرسی پارلمان مراکش اعلام شود.
عبدالاله بن‌کران، رهبر حزب اسلامی عدالت و توسعه،گفته است که حزبش، آماده است با هر کسی ائتلاف کند مگر با حزب "اصالت و نوگرایی " که با آنها در رابطه با خط مشی سیاسی و فکری با آنها اختلاف دارد.
حزب اصالت و نوگرایی تاکنون توانسته است 33 کرسی را از آن خود سازد.
در پی پیروزی حزب اسلامی توسعه وعدالت نخست وزیر مراکش در مصاحبه ای اعلام کرده است که وی آماده است با حزب عدالت و توسعه ائتلاف کند.
قبل اصلاحات در مراکش و پیش از وقوع انقلاب های عربی در مصر، تونس ، لیبی و سوریه پیروزی احزاب اسلامی در انتخابات مراکش غیر قابل تصور بود زیرا این احزاب همیشه با رژیم ها درگیر بودند.
اما با دگرگونی های اخیر احزاب معتدل توانستند در انتخابات شرکت کنند و پیروز شوند.نخست وزیر مراکش در مورد پیروزی حزب "توسعه و عدالت " می گوید "برنده شدن حزب عدالت و توسعه نشانه پیروزی آزادی و دموکراسی در مراکش است" .