۱۳۹۰ آذر ۱, سه‌شنبه

اتحاديه اروپا ۲۰۰ شخصیت و شرکت دیگر ايرانی را تحريم می کند

تک توران :ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد. اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.

تحریم های اتحاديه اروپا در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

يک ديپلمات اروپايی که نخواست نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفته است که «۲۰۰ نام ديگر به فهرست» تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اضافه می شوند.

ديپلمات ديگری اعلام کرد که اعضای اتحاديه در حال بحث بر سر هدف قرار دادن «حوزه ها و بخش های جديد تجاری» هستند ولی هنوز تصميمی در اين زمينه اتخاذ نشده است.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا کشورهای اروپايی بر سر تحريم ايران دچار شکاف شده اند، اظهار داشت: «آنها در زمينه تحريم موسسات و افراد اختلافی ندارند.»

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر هدف چهار دور قطعنامه های تحريمی شورای امنيت سازمان ملل قرار دارد و کشورهای غربی بويژه آمريکا تحريم های يکجانبه ای را نيز در ارتباط با تجارت و ارتباط های مالی با تهران تصويب کرده اند.

در تازه ترين تحريم های اعلام شده عليه ايران، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا دستوری را امضا کرد که بر اساس آن، «برای اولين بار صنايع پتروشيمی ايران که منبع قابل توجه درآمد صادرات و همچنين سرپوشی بر واردات برای فعاليت های تحريم شده است مورد هدف قرار می گيرد.»

وزارت خزانه داری آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که طبق اين دستور، تحريم های آمريکا بر تجارت نفت و گاز ايران گسترش خواهد يافت که «دور زدن» تحريم ها توسط دولت ايران را مشکل تر خواهد کرد و بيشتر مانع از تلاش های دولت ايران برای نگهداری و مدرنيزه کردن بخش نفت و گاز خواهد شد.

وزارت امور خارجه ايتاليا روز سه شنبه با انتشار بيانيه ای حمايت کشورش از برنامه آمريکا برای تحريم ايران حمايت کرد.

بريتانيا نيز سلسله تحريم های جديدی را در روز دوشنبه بر ضد جمهوری اسلامی ايران وضع کرد که بر اساس آن، هر گونه همکاری موسسات مالی و اعتباری بريتانيا با ايران و طرف قرارداد و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران ممنوع و قدغن شده است.

دولت کانادا هم روز دوشنبه اعلام کرد در چارچوب بخشی از يک بسته تحريمی عليه ايران، صادرات کليه تجهيزات و کالاهايی که در صنعت پتروشيمی، نفت و گاز کاربرد دارند را ممنوع می کند.

فرانسه نيز خواستار اعمال تحريم های «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته است تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

ایران و روسیه به تحریم های جدید آمریکا واکنش نشان داده و آن را رد کرده اند. مسکو این تحریم ها را «غیر قابل قبول» خوانده و ایران نیز آن را «بی نتیجه» توصیف کرده است.

منبع:رادیو فردا