۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

گزارش ماهانه ی اویرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان (آبان 1390)

5 آبان : ناصر دراز شمشیر ( آیدین موغانلی ) پس از 81 روز بازداشت در ادراه اطلاعات اردبیل ، به زندان مرکزی اردبیل انتقال داده شد. وی 15 مرداد ماه در جعفر آباد مغان دستگیر شده بود و اتهاماتی همچون ارتباط با بیگانگان ، عضویت در گروهای مخالف نظام و...بر او وارده شده است. دلیل اتهامات فوق شرکت وی در  دوره روزنامه نگاری «قافقاز مئدیا مرکزی» (مرکز رسانه ای قفقاز) است. این فعال مدنی فارغ التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه باکو است.

6 آبان : هوتن کیان- وکیل سکینه آشتیانی – به بند متادون زندان تبریز منتقل شد.این وکیل آذبایجانی مهر ماه سال گذشته در دفتر کارش دستگیر و پس از شکنجه های فراوان محکوم به حبس شد.


12آبان : آرش محمدی ، سیاوش محمدی و بهروز فریدی فعالین دانشجویی در تبریز بازداشت شدند. ماموران اطلاعاتی ساعت 6صبح با دردست داشتن حکم بازداشت وارد منزل این سه تن شده و پس از تفتیش منزل آنها را بازداشت کردند.هنوز علت بازداشت این افراد و اتهاماتشان اعلام نشده است. این فعالین دانشجویی 26آبان ماه از ادراه اطلاعات به زندان تبریز منتقل شدند.


12آبان: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات 12نفر از دستگیر شده گان 2 شهریور (مراسم افطاری ) در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. حسن ارک ، محمود فضلی ، مهدی نوری ، مهدی حمیدی شفیق ؛ موسی برزین خلیفه لو ، جمشید زارعی ، مصطفی و مرتضی عوض پور ، عزیز پور ولی ، تقی سلحشور ، وحید شیخ بگلو ، احمد ریاضی مبارکی فعالین مدنی آذربایجان هستند که در ابن دادگاه  به ریاست قاضی یوسفی محامه شده و به در مقابل کیفر خواست صادره از خود دفاع کردند. اتهام این افراد تجمع و تبانی علیه امنیت ملی است که همگی این اتهام را رد کردند. جلسه دوم دادگاه افراد فوق 22 آبان ماه برگزار شد.



14آبان : بهنام شیخی از فعالین مدنی آذربایجان به قید وثیقه ی 50میلیون تومانی از زندان تبریز آزاذ شد. وی 20 مهر امسال توسط نیروهای اطلاعاتی رباط کریم در منزل شخصی اش در گلستان دستگیر و به زندان اوین منتقل شد و سپس به اداره ی اطلاعات تبریز انتقال داده شد. این فعال آذربایجانی در طول بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته است که آثار آن بر روی بدن وی کاملن مشهود است.

15 آبان : عباس لسانی فعال سرشناس آذربایجانی به قید وثیقه ی 100 میلیونی از زندان اردبیل آزاد شد. وی 18 شهریور و در جریان اعتراضات خیابانی به روند خشک شدن دریاچه ی اورمیه دستگیر شده بود.

15 آبان : اسلام علی اکبرلو به قید وثیقه ی 10 میلیون تومانی از زندان خوی آزاد شد. این فعال مدنی 4 آبان ماه در خوی دستگیر شده بود.

16 آبان : بهروز آلخانی و اکبر اکبر پور پس از تحمل یکسال زندان به ترتیب به اعدام و 13سال حبس محکوم شدند. این دو فعال سیاسی که یکسال قبل بازداشت شده و در سلول انفرادی نگهداری میشدند به اتهام محاربه از طریق ارتباط با گروهای معاند نظام ، توسط دادگاه انقلاب اورمیه محاکمه و  به اعدام و حبس محکوم شدند.

21آبان : مهندس فرید یحیایی از فعالین سرشناس ملی و مذهبی تبریز به اتاق 37 زندان تبریز احضار شد و در حین بازجویی مورد ضرب و شتم بازجویان قرار گرفت.پیش از وی  مهندس مهر فام  و دکتر فرزدی نیز  به همین شیوه احضار و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. مهندس مهرفام 80 ساله و از فعالین ملی و مذهبی هست که به خانواده ی زندانیان آذربایجانی  اعم از سیاسی و غیرسیاسی کمک می کرد ، وی عضو انجمن دفاع از خانواده های زندانیان آذربایجانی است که طی چند سال گذشته کمک های زیادی به خانواده های زندانیان کرده اند.


24 آبان : آیت  مهرعلی بیگلو و لطیف حسنی  فعالین سرشناس آذربایجانی هرکدام به 18 ماه حبس محکوم شدند. این دو که سال گذشته دستگیر شده و  نزدیک به 9 ماه در زندان انفرادی به سر برده بودند پس از محاکمه در شعبه ی دوم دادگاه انقلاب تبریز توسط قاضی دولت آبادی ،  به اتهام تبلیغ علیه نظام ، اقدام علیه امنیت ملی ، تشکیل گروه غیر قانونی گاموح ، معرفی جاسوس به جمهوری آذربایجان و...به 18 ماه حبس محکوم شدند.

24 آبان : هادی حمیدی شفیق  فعال مدنی آذربایجان از اتهام برهم زدن نظم عمومی و تبلیخ علیه نظام تبرئه شد. وی که پس از مسابقه ی تیم های تراکتورسازی و صبای دستگیر شده بود به 6 ماه حبس و 60 ضربه شلاق محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر وی را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

24 آبان : شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز با تبدیل قرار بازدشت 10نفر از فعالین مدنی زندانی آذربایجان به قرار وثیقه موافقت کرد. و آقایان حسن ارک ، محمود فضلی ، جمشید زارعی ، مصطفی و مرتضی عوض پور وحید شیخ بگلو ، عزیز پور ولی با قرار وثیقه ی 50میلیون تومانی  و آقایان موسی برزین خلیفه لو ، مهدی نوری و احمد ریاضی مبارکی با قرار وثیقه ی 100میلیون تومانی آزاد شدند.این افراد عصر 26 ابان ماه در میان استقبال گرم خانواده ها و فعالین آذربایجانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

24 آبان : شعبه ی اول دادگاه انقلاب تبریز با تبدیل قرار بازداشت مهدی حمیدی شفیق(فعال سرشناس دانشجویی) و تقی سلحشور ( فعال مدنی ) ، به قرار وثیقه مخافت کرد.این در حالی است که همین دادگاه با قرار وثیقه ی 10نفر دیگر از این جمع موافقت کرده بود.این دو فعال مدنی 2شهریور در مراسم ی که به مراسم افطاری معروف شده دستگیر شدند.همچنین این دو  علاوه بر تجمع و تبانی علیه امنیت ملی به عضویت در گروه های مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام نیز متهم شده اند.

27 آبان : تعدادی از فعالین آذربایجانی که به دیدار زندانیان تازه آزاد شده رفته بودند بازداشت شدند.منیره مهریار ، بهزاد کاظمی ؛ بهنام آنا خاتون ، آیدین باقرزاده از جمله افرادی هستند که هنگام بازگشت از دیدار مصطفی عوض پور توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم دستگیر شدند. افراد مذکور پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند اما طی روزهای بعد نیز مکررن جهت بازجویی احضار شده اند.


27 آبان : داوود خداکرمی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر  توسط نیروهای اطلاعاتی در زنجان دستگیر شد. این فعال آذربایجانی طی سالهای گذشته بارها دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته است.وی قبل از اخراج از دانشگاه دبیر جمعیت اسلامی دانشگاه زنجان بود.


؟آبان : رقیه حسن زاده به اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع غیرقانونی به  91روز حبس و 20 ضربه شلاق محکوم شد .وی 12شهریور در جریان اعتراض خیابانی به خشک شدن دریاچه ی اورمیه در تبریز دستگیر شده بود.

28 آبان : اکبر مهاجری به قید وثیقه ی 300میلیون ریالی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. این فعال مدنی به همراه تعدادی دیگر از فعالین آذربایجانی به دلیل چسپاندن پوستر دستگیر شده گان مراسم افطاری در تبریز دستگیر شده بود . دادگاه وی و سایر متهمان این پرونده دی ماه برگزار خواهد شد. اتهام انتسابی به این افراد اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی است.

28 آبان : عبدالله صدوقی از دستگیر شده گان مراسم افطاری در تبریز به قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. علیرغم برگزاری دادگاه سایر دستگیر شده گان این پرونده ، هنوز کیفر خواستی برای این خبرنگار زندانی صادر نشده است. وی چندین بار در اعتراض به نحوه دستگیری خود و نیز برخورد فیزیکی بازجویان با وی اعتصاب غذا کرده بود.


29 آبان : سعید ابراهیم زاده به قید وثیقه ی 100میلیون ریالی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.این فعال آذربایجانی در اعتراضات مربوط به خشک شدن دریاچه ی اورمیه در شهریور ماه دستگیر شده بود.

30 آبان : شعبه 6 دادگاه تجدید نظر تبریز  حکم 22 سال زندان برای فعالین چپ آذربایجانی را عینا تائید کرد.شاهرخ زمانی (11 سال) نیما پوریعقوب (6 سال) ساسان واهبی وش (6 ماه ) و  محمد جراحی (5 سال) حبس تعزیری محکوم شده اند. این فعالین چپ کارگری اردیبهشت ماه انسال دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه در مرداد ماه به قید وثیقه آزاد شدند.

30 آبان : مهندس سیامک میرزایی در شهر پارس آباد  توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.وی از فعالین سرشناس سیاسی مغان است که بارها بازداشت شده است.