۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

مصاف حساس با راه آهن، فرصتی برای خروش دوباره ی فرزندان آذربایجان

تک توران : بخاطر می آورم در هشتمین سال غوطه خوردن تیراختور در باتلاق گریزناپذیر لیگ دسته ی اول و در شرایطی که تراکتورسازان در رقابت مرگ و زندگی جهت شکستن طلسم 8 ساله بسر می بردند پس از پیروزی تراکتور در مسابقه با شاهین بوشهر که در آن فصل کورس تنگاتنگی را جهت صعود به لیگ برتر آغاز نموده بود مطلبی از طرف راقم این سطور با عنوان "جدالی را که آغاز نموده ایم جدی بگیریم" در سایت وزین فنس مادر (Tractorfans.com) انتشار یافته بود. در آن مصاف حساس غوغایی در ورزشگاه برپا بود و هوادارانی که انرژی محبوس چندین ساله بر سینه یشان سنگینی می نمود از اقصی نقاط کشور، بویژه از سرزمین قهرمان پرور آذربایجان راهی ورزشگاه شده بودند تا با تقدیم عشق لایتناهی خویش به تیم محبوب خود آن را از حصار عبورناپذیر لیگ دسته ی اول عبور داده و راهی لیگ برتر نمایند. استقبال هواداران از آن مسابقه چنان گسترده بود که قلم عاجز از به تصویر کشیدن آنهمه شور و احساس عاشقانه بود. تیراختور آن بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته و با امیدواری پای به مسابقات آینده گذاشت. تیم محبوب آذربایجان که جمایت میلیونها نفری هواداران را پشت سر خود می دید باقی بازیهای لیگ دسته ی اول را نیز هرچند با سختی بسیار اما سرانجام با موفقیت پشت سر گذاشته و راهی لیگ برتر شد.

در سال اول حضورش در لیگ برتر بیرقهای سرخ به اهتزاز درآمده بر فراز فوتبال ایران لیگ برتر را به تلاطم واداشته و هواداران با حضور پرازدحام در کنار تیم محبوب خود در اقصی نقاط ایران هیجان زاید الوصفی را به فوتبال به رکود گراییده ی کشور تزریق نموده و نگاههای از حدقه درآمده ی اهالی فوتبال کشور و حتی جهان به پدیده ی سرخگون آذربایجان دوخته شد. سونامی "تیراختور" چنان لرزه بر اندام پوسیده ی فوتبال کشور انداخت که شور و غرور تیراختورچیها نقل محافل فوتبال کشور گشت و تیراختور با اشغال نمودن صفحات روزنامه ها و سایر مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری سرخابیها را که سالها به ناحق و با اتکاء بر سرمایه های بادآورده ی بیت المال بر تار و پود فوتبال کشور رخنه نموده بودند به عقب رانده و با شکاندن تابوی سرخابی عنوان "پرشورترین" و "پرهوادارترین" تیم کشور را بخود اختصاص داد که جهش بلند تیراختورچیها سبب پافراتر گذاشتنشان از مرزهای فوتبال ایران و قیاسشان با هواداران تیمهای رده اول فوتبال جهان گشت. در آن فصل اگرچه مسائلی از قبیل ناداوریها و سایر حواشی و سنگهای درشت انداخته شده در مسیر جرکت سرخهای آذربایجان سبب جای گیریشان در مکان هفتم جدول رده بندی گشت اما حمایت همه جانبه ی هواداران در آن فصل نوید بخش روزهای خوبی برای تیراختور، که تبدیل به سمبل اتحاد و زبان برنده ی ملت آذربایجان در میادین فوتبال گشته بود را می داد. تیراختور فصل نهم را با فراز و نشیبهای بسیار سپری نموده و هواداران امیدوارانه به استقبال لیگ دهم رفتند.

فصل دهم با اتفاقات نه چندان خوشایندی برای تیراختورچیها آغاز گشت ناصر شفق که نقش ویژه ای در گریز تیراختور از گودال گریزناپذیر لیگ برتر داشت در کشاکش با مسئولان استانی در یک استعفای اخراج گونه کنار گذاشته شده و پس از کش و قوسهای فراوان مدیریت این باشگاه پرهوادار به محمدحسین جعفری سپرده شد. تیراختور که در فصل دوم با هدایت فراز کمالوند خیز بلندی جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا برداشته بود اتفاقات و التهابات فراوانی را به روی خود دیده و این فصل را که می توان عنوان "تقابل فوتبال ایران با هواداران تیراختور" را به آن اطلاق نمود را با قرار گرفتن در مکان پنجم با ناکامی از حضور در مسابقات آسیایی به پایان برده و وارد سومین فصل حضورش در لیگ برتر گشت.

فصل یازدهم با سه جلسه محرومیت تحمیلی به ارمغان آمده از فصل قبل، با رویداهای ویژه ای نیز برای تیراختور و تیراختورچیان همراه بود متعاقب مسائل پدید آمده در فصل قبل فراز کمالوند از مربیگری در آذربایجان منع شده و پس از مذاکرات پنهانی طولانی امیر قلعه نوعی سرمربی قهرمان سه دوره ی اخیر لیگ برتر سکان هدایت تیراختور را بر عهده گرفته و در یک روز بیاد ماندنی با استقبال ویژه ی هزاران نفری هواداران وارد تبریز شد. شیوه ی شتافتن هواداران به پیشواز "ژنرال فوتبال ایران" که هواداران از همان ابتدای پای گذاشتنش به مهد دلیران، دیار کهن "آذربایجان" عنوان پرمفهوم "پاشا" را به وی اهداء نمودند بگونه ای غافلگیر کننده بود که امیر قلعه نوعی که چنین استقبالی را هرگز تجربه ننموده بود کاملاً تحت تأثیر فوران احساسات و هیجان هواداران قرار گرفته و قول روزهای خوبی را برای تیراختور داد.

گرچه باخت در اولین بازی در مصاف با صبا سبب کدر گشتن روحیه ی آنان گشت اما تیراختور با تحمیل شکست بر ذوب آهن در اصفهان؛ پیروزی بر شاهین در تبریز؛ برد مقابل داماش در رشت که با تشنجات بسیاری همراه بود و پیروزی پرگل 5-1 بر بلدیه اسپور در داربی آذربایجان در هفته ی ششم به مصاف استقلال در ورزشگاه آزادی تهران رفت که در یک روز خاطره انگیز با جمایت دهها هزار نفری هواداران خود برای دومین سال پیاپی شکست سختی را بر دردانه ی آبی تهران تحمیل نموده و برای اولین بار در تاریخ فوتبال خود بر صدر جدول تکیه زد. هرچند که پس از این مسابقه تیراختور به مرور در یک روند نزولی افتاده و رفته رفته از صدر جدول دور شد که برخی حواشی پدید آمده از قبیل اخراج مهدی کیانی به دلیل مشاجره با قلعه نوعی و رو در رو قرار گرفتن سرمربی تیم و مدیریت باشگاه با کمیته ی داوران و برخی رسانه های زرد از قبیل برنامه ی همیشه حاشیه ساز نود در آن بی تأثیر نبود و باخت در مسابقه ی اخیر مقابل فولاد در اهواز نیز قدری هواداران را نگران نموده و انتقادات زیادی بر سبک بازی تیراختور وارد آمد اما نگاه به جدول رده بندی اختلاف تنها 4 امتیازی تیراختور با صدر جدول را نشان می دهد. آنانی که نمودار حرکتی تیراختورچیها را در 4 سال اخیر به دقت زیر نظر گرفته و با ویژگیهای منحصربفردشان آشنایی کامل داشته باشند بخوبی ملتفت می باشند که چند اختلاف امتیاز جزئی که سهل است حتی کوه نیز در مقابل اراده ی پولادین، احساس پرتلاطم و نیروی بیکران این شیفتگان وطن یارای ایستادگی نمی تواند داشته باشد. این هواداران که با عملکردی فکورانه و مدبرانه تا به اکنون تیم محبوب خود را از صعب العبورترین موانع عبور داده و همچون چشمانشان از این پدیده ی نازنین مراقبت نموده و از گزند بدخواهان مصونش داشته اند اینبار مصمم تر و استوارتر از قبل در اندیشه ایقای نقش ویژه ی خود می باشند. گرچه می گویند اینروزها تیراختور، تیمی که دهها میلیون آذربایجانی و تورک ایران امید خود را به آن پیوند زده اند با مقداری رکود مواجه شده است اما شناختی که این هواداران همیشه عاشق از خود بدست داده اند به روشنی گواهی بر این می باشد که هرگاه این آتشفشان خاموش شروع به فوران نموده و پرچمهای سرخ بر فراز آذربایجان شروع به وزیدن نمایند کاری میشود کارستان. اینان بخوبی می دانند که این نهال سرخ فام با اشک چشمان هوادارانی آبیاری شده است که با رشد سریع خود آرمانهای به یغما رفته ی ملتی تاریخ ساز و حماسه آفرین را در پهنه ی گیتی می گستراند.

ورزشگاه سهند آذربایجان در پنجشنبه ای دیگر بی صبرانه چشم انتظار حضور پرشور هوادارانی است که در روز حساس دیگری در اندیشه ی ایفای مسئولیت ویژه ی خود می باشند. در این روز همه ی عاشقان وطن از بزرگ و کوچک تا پیر و جوان در دره ی گرگهای سرخ آذربایجان گردهم آمده تا باری دیگر ضمن تجدید میثاق با آرمانهای ملی خود و فریاد زدن نام همیشه جاوید وطن، با تزریق انرژی و شور و اشتیاق بی بدیل خویش تیم محبوب خود را به تلاش بیشتر واداشته و با زدودن رکود و رخوت از پیشانی آن با تحمیل شکست بر راه آهن تهران، سربازان سرخ جامه ی آذربایجان را به مصاف حساس مقابل پرسپولیس تهران هدایت نمایند.

میعادگاه همیشگی عاشقان، پنجشنبه، سوم آذر، ساعت 14:45، ورزشگاه بزرگ سهند آذربایجان.

آرتان آرمان