۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

عبدالله گول: جهان در حال پشت سر گذاشتن یک روند تاریخی است


تک توران : عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه، به اهمیت همکاری در این مقطع زمانی حساس که جهان آن را سپری میکند تاکید ورزید.

گل طی سخنانی در پارلمان انگلستان گفت: جهان در حال پشت سر گذاشتن یک روند تاریخی است. نظامهای قدیمی در دنیا، از افریقا گرفته تا آسیا و از اروپا گرفته تا خاورمیانه در حال تغییر است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه بهمراه بهار عرب، روند غیر قابل بازگشت دمکراسی نیز در منطقه آغاز شده است خاطر نشان ساخت که بارها از حکومت سوریه دعوت کرده اند که به صدای مردم گوش دهد.

عبدالله گل به انتقادات خود از ریاست ادواری بخش یونانی نشین قبرس به اتحادیه اروپا که قرار است در نیمه اول سال ۲۰۱۲ بر عهده بگیرد، در پارلمان انگلستان نیز ادامه داده و گفت: ریاست ادواری یک دولت نیمه در قبرس به اتحادیه اروپا در شش ماه نخست سال ۲۰۱۲ ، نشانگر ضعف اتحادیه میباشد.

موضع اتحادیه اروپا در جهت مشاهده این وضعیت یعنوان وضعتی عادی، طرف یونانی تبار را در مورد حل مسئله قبرس به بی تمایلی سوق میدهد.در چنین شرائطی بیم آن دارم،اتحادیه اروپا موجب آغاز روندی شود که طی آن وحدت مجدد قبرس امکانپذیر نگردد.دیر یا زود همه وادار به تحمل عواقب وخیم یک چنین روندی خواهند شد. اتحادیه اروپا ، تنها با نشان دادن اراده سیاسی میتواند از بروز یک چنین وضعیتی ممانعت بکند.

عبدالله گل در پاسخ به سئوال یک پارلمنتر انگلیسی در خصوص روابط ترکیه و اتحادیه اروپا گفت:،علیرغم اینکه ترکیه یک کشور دارای سریعترین رشد در اروپا میباشد، ظرف دو سال اخیر حتی یک سر فصل نیز برای مذاکره با اتحادیه اروپا یاز نشده است. در پایان روند، به اندازه کشورهای اروپائی، مردم ترکیه نیز از حق تصمیم گیری پیرامون عضویت در اتحادیه برخوردار خواهند بود.

عبدالله گل و همسرشان دیشب نیز در ضیافتی که از سوی شهرداری منطقه سیتی لندن به افتخار ایشان ترتیب یافت، طی یک مراسم سنتی مورد استقبال قرار گرفتند.

در این ضیافت حدود ۷۰۰ نفر منجمله عده ای از اعضای خانواده سلطنتی و کارفرمایان شرکت جستند.

در ای ضیافت که در جوی گرم و صمیمی سپری شد، ابتدا آلدرمان وولتون شهردار منطقه سیتی لندن سخنرانی کرد.

وی ضمن تاکید به اقتصاد در حال رشد ترکیه ، اعلام داشت که از پذیرائی از عالیجنان عبدالله گل و همسرشان احساس امتنان و خشنودی میکند.

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه نیز تاکید ورزید اکنون، بهترین موقع برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین ترکیه و انگلستان میباشد.
تی آر تی