۱۳۹۰ آذر ۵, شنبه

تداوم بازداشت برادران سلحشور ( یوسف و تقی ) فعالین مدنی آزربایجان در زندان مرکزی تبریز


تک توران: تقی سلحشور فعالفرهنگی و از فعالان با سابقه حرکت ملی آذربایجان، فارغ التحصیل رشته حقوق ساکن تبریز در تاریخ 2 شهریور 1390 در مراسم افطار منزل عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه 30 تن از فعالین آذربایجان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرمنتقل شده است.

 شایان ذکر است این فعال آذربایجان به دلیل بازجویی های طولانی مدت و برخوردهای شدید ماموران امنیتی در حین بازجویی دچار صدمات شدید بدنی شده است که همین امر نگرانی از وضعیت جسمانی وی در زمان بازداشت را افزایش داد. تقی سلحشور به همراه سایر فعالین در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زدند.

لازم به توضیح است این فعال آذربایجانی خدمات ارزنده ای در قالب گروه فرهنگی و هنری لاچین ارائه کرده است و به این دلیل بارها توسط ارگانها امنیتی تهدید، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

با وجود مشخص شدن وضعیت برخی از بازداشت شدگان، تقی سلحشور همچنان در شرایط نا مشخص و بلاتکلیفی قرار دارد وهم اینک در زندان تبریز در شرایط نا مطلوبی به سر می برد سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آذربایجان با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت شدگان اخیر آذربایجانی شده است.

یوسف سلحشور از فعالان با سابقه حرکت ملی آذربایجان، ساکن تبریز که در تاریخ 2 شهریور 1390 در مراسم افطاری منزل شخصی مصطفی عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه 30 تن از فعالان آذربایجانی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است. بنا به گزارشات رسیده اکثر بازداشت شدگان مورد شکنجه و بازجویی طولانی مدت قرار گرفته اند.

پیش از این نیز یوسف سلحشور بارها و بارها به بهانه های مختلف از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته است. وی در تاریخ 2 اسفند 1385 در تجمع اعتراضی به حق تحصیل زبان مادری در روز جهانی زبان مادری توسط مامورین امنیتی در تبریز بازداشت و مدتی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان مرکزی این شهر سپری کرده است.

یوسف سلحشور فعال جوان و با سابقه حرکت ملی آذربایجان هم اینک در زندان مرکزی تبریز در شرایط نا مشخصی به سر می برد. سازمان عفو بین الملل با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر آذربایجان طی صدور بیانیه ای خواستار آزادی بی قید و شرط آنان شده است.