۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

احمدی‌نژاد: يا جوانفکر را آزاد کنيد يا خودم او را آزاد می‌کنم


تک توران : روزنامه نيويورک تايمز می‌گويد پس از بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئيس‌جمهور ايران، محمود احمدی‌نژاد تهديد کرده است: "اگر جوانفکر را آزاد نکنيد، خودم به آنجا (دفتر روزنامه ايران) می‌آيم و او را را آزاد می‌کنم.
روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ به دنبال برگزاری نشست خبری جوانفکر در روزنامه ايران، مأموران دادستانی برای بازداشت او به دفتر اين روزنامه رفتند که به دليل مقاومت روزنامه‌نگاران، مأموران دست به خشونت زدند اما در نهايت با دخالت محمود احمدی‌نژاد، جوانفکر بازداشت نشد.
به نوشته روزنامه نيويورک تايمز "رقابت سخت بين احمدی‌نژاد و مخالفان قدرتمند او در حکومت ايران دليل اقدام نيروهای امنيتی برای بازداشت جوانفکر بوده است."
اين روزنامه از ماجرای بازداشت ناموفق مشاور احمدی‌نژاد به عنوان تازه‌ترين چالش بين او و محافظه‌کارانی نام برده که همکاران رئيس‌جمهور ايران را "جريان انحرافی" می‌دانند.
اصول‌گرايان مخالف دولت احمدی‌نژاد از اسفنديار رحيم‌مشايی، رئيس‌ دفتر رئيس‌جمهوری و همفکرانش به عنوان "جريان انحرافی" که هدفش "تضعيف ولايت فقيه و اسلام" است، نام می‌برند.
علی‌اکبر جوانفکر در اين‌باره به روزنامه اعتماد گفته است: "ما از اين دوستانمان (اصول‌گرايان) منحرفيم، از باورها و رفتارها و برداشت‌های آن‌ها منحرفيم. ما آن‌ها را قبول نداريم. رفتار و منش آن‌ها را قبول نداريم و از آن‌ها منحرفيم، اين‌ها درست است و اگر منظورشان از جريان انحرافی، انحراف از باورهای خودشان باشد، تأييد می‌کنيم."
اعتماد پس از چاپ اين مصاحبه از سوی دادستانی تهران توقيف شد. گزارشگران بدون مرز می‌گويد روزنامه اعتماد قربانی جنگ قدرت در حاکميت جمهوری اسلامی ايران شده است.
نيويورک تايمز نوشته است: "جنگ قدرت ميان احمدی‌نژاد و محافظه‌کاران مذهبی در ماه آوريل ۲۰۱۱ (فروردین ۱۳۹۰) هنگامی که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دستور داد وزير اطلاعات دولت ايران که از کار برکنار شده بود، به سر کار برگردد، بالا گرفت."
ماجرای برکناری حيدر مصلحی و بازگشت دوباره وی به وزارت اطلاعات باعث شد احمدی‌نژاد ۱۱ روز از رفتن به دولت خودداری کند.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران پس از آن‌که مأموران موفق نشدند مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد را بازداشت کنند، گفت: "علی‌اکبر جوانفکر در قبال دستور قضايی و اقدام مأمورين مقاومت کرده و با تماس‌های تلفنی و حضور در جمع کارکنان مؤسسه موجب تحريک کارکنان و ايجاد اخلال و بی‌نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از اين حوادث حسب دستور دادستان، مأمورين محل را ترک کردند."
اما در مقابل مجتبی مژده شفق، رئيس اداره حقوقی و بازرسی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفته است: "جوانفکر برخلاف اظهارات دادستان، نه تنها در جمع کارکنان مؤسسه حاضر نگرديده و موجب تحريک آنان نشده،‌ بلکه آمادگی خود را برای همراهی با نمايندگان دادستانی اعلام کرد."
وی افزوده است: "با دستور نمايندگان دادستان، نيروی انتظامی و پليس امنيت با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم و برخورد قهرآميز حدود ۳۵ نفر از کارکنان و خبرنگاران روزنامه را بازداشت کردند."
مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئيس شورای تأمين تهران (شورای امنيتی) نيز گفت: "با متخلفان و حمله‌کنندگان به روزنامه ایران برخورد قطعی و قانونی خواهد شد."

منبع: رادیو زمانه