۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

گزارش کمیته ی حقوق بشری انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی در باب فعالین در بند


تک توران : بنا به اخبار رسیده 12 تن از دستگیر شدگان روز 2 شهریور ماه به نام های آقایان حسن ارک، جمشید زارعی، محمود فضلی، اکبر مهاجر، وحید شیخ بیگلو، عزیز پورولی، مصطفی عوض پور، موسی برزین، عبدالله صدوقی، احمد ریاضی و ائلمان نوری به قید وثیقه آزاد شده اند. فعالین ملی-مدنی فوق از جلسه ای در محل قوم تپه ی تبریز دستگیر و به نهاد های امنیتی منتقل شده بودند. در حالی ماه ها سلول های انفرادی میزبان این عزیزان بودند که هیچ ادله ی محکمه پسندی برای اثبات جرم آنان وجود ندارد. اتهاماتی چون تبانی و تجمع جهت اقدام علیه امنیت ملی در حالی توسط دادستان تبریز آقای خلیل اللهی و معاونش هاشم زاده به عنوان اتهام 29 نفر از فعالین ملی مدنی آذربایجان زده شده که هیچ اقدام عملی در این باب صورت نگرفته است. همچنین اتهامات خنده آوری چون توهین به مسولین نظام با استناد به دفترچه ی خاطرات یکی از محبوسین ضمیمه ی پرونده شده است.

در این بین مهدی حمیدی شفیق فعال سرشناس دانشجویی آذربایجان و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز به همراه تقی سلحشور فعال با سابقه و شناخته شده ی جنبش ملی-مدنی آذربایجان، کماکان روز های بلا تکلیفی را در زندان تبریز می گذرانند. قاضی دادگاه انقلاب شعبه یک تبریز آقای حملبر و دادرس جایگزین وی یوسفی، حکمی برای ایشان صادر نکرده اند و از صدور قرار وثیقه برای آزادی آنان امتناع می کنند. همچنین سناریو سازی برای اخراج مهدی حمیدی با 6 واحد مانده با تهدید اساتید جامعه شناسی جهت حذف درس های او آغاز شده است.

فراز زهتاب دیگرعضو انجمن اسلامی دانشگاه تبریزنیز در حال سپری کردن حکم 6 ماهه ی زندان خود می باشد و فعالین دیگر دانشجویی آذربایجان چون ایلقار کریمی و احمد علیزاده نیز دوران حبس خود را سپری می کنند.

سعید نعیمی عضو ادوار دفتر تحکیم وحدت از دیگر فعالین شناخته شده ی ملی- مدنی آذربایجان نیز از اردیبهشت ماه در نهاد های امنیتی و زندان تبریز بدون هیچ گونه مستندات قانونی بازداشت شده و بعد از گذشت ماه ها هنوز تعیین تکلیف نگردیده و وضعیت وی همچنان نا مشخص است.

کمیته ی حقوق بشری انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی ضمن تاسف شدید از وضعیت اسفبارحقوق بشری ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط زندانیان اندیشه و دو عضو مرکزی و قدیمی انجمن، مهدی حمیدی و فراز زهتاب شده و هر گونه نقض سیستماتیک حقوق بشر را محکوم می نماید