۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

گزارشی از وضعیت فعال سرشناس آذربایجان ناصر درازشمشیر در زندان مرکزی اردبیل

تک توران : که با توجه بر مغایر بودن با قانون طبقه بندی سازمان زندانها بعد از 8 روز تحمل حبس در  بند 7، فعال حقوق بشر آذربایجان و فوق لیسانس علوم سیاسی آقای ناصر درازشمشیر به دستور رئیس زندان اردبیل آقای تهور انزابی به بند مشاوره انتقال یافته است.

بنا به گفته یکی از نزدیکان ناصر درازشمشیر ایشان چند سالیست که  بخاطر  داشتن مشکل تنفسی‌، هوای آلوده و مخصوصا دود سیگار برایش خطرناک بوده که با توجه به انتقال ایشان به بند روان درمانی و آزاد بودن سیگار در داخل اتاقهای این بند میتوان گفت که سلامت جسمانی وی با خطرات جدی روبرو است.

بند مشاوره (روان درمانی) در سال 1385 با حذف بند موقت از داخل هسته مرکزی زندان مرکزی اردبیل جهت ایجاد آرامش و امنیت و تحت کنترل در آوردن زندانیان روانی و خطرناک در بند مشاوره ایجاد شد که بنا به اخبار واصله در 3 سال اخیر، رئیس زندان اردبیل به دفعات مکرر با زیر پا گذاشتن ماده 1 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها  به سازمان زندانها مصوب 6/11/1364(ماده 1 تفکیک و طبقه بندی عبارت است از جداسازی زندانیان از یکدیگر در زندان، بازداشتگاه و یا مراکز اقدامات تامینی و تربیتی کشور از حیث جنس، سن، نوع جرم، وضعیت قضائی (متهم محکوم) و وضعیت سلامتی ) فعالان حرکت ملی آذربایجان و زندانیان سیاسی دیگر ملت های ساکن در ایران را جهت اذیت و آزار و زیر ذره‌بین نگهداشتن به بندهای مشاوره(روان درمانی)و یا بند معتادین انتقال داده است.

ناصر دارزشمشیر (آیدین موغانلی) بعد از ظهر پانزده مرداد سال جاری در جعفرآباد موغان با حضور نیروهای اطلاعاتی در مزرعه پدری وی، دستگیر و به بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات اردبیل واقع در جنب زندان مرکزی آن شهر انتقال داده شد. ایشان بعد از 81 روز شکنجه و بازجویی در اداره اطلاعات، پنج شنبه 5 آبان سال جاری بدون هیچ گونه دادرسی از طرف دادگاههای مربوطه به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد. که پس از گذشت 106 روز از بازداشتش فقط یک بار آنهم در یک جلسه دادگاه 20 دقیقه ای  باز پرس شعبه 14 دادگاه انقلاب اردبیل آقای علایی اتهامات جاسوسی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را بر وی تفهیم کرده است.

بنا به گفته خانواده فعال حرکت ملی آذربایجان ناصر درازشمشیر، بارها جهت پیگیری پرونده او به بازپرسی شعبه 14 دادگاه انقلاب اردیبل مراجعه کرده اند اما بدون شنیدن پاسخ قانع کننده ای، درخواستشان مبنی بر آزادی ناصر با قرار وثیقه نیز از طرف رئیس دادگاه انقلاب اردبیل آقای قاضی حسن زاده رد شده است.

لازم بذکر است با درنظر گرفتن شرایط خاص بند روان درمانی، ناصر درازشمشیر از تمامی امکانات رفاهی زندان منع شده و در هر ماه فقط یک بار آنهم در صورت صلاحدید رئیس زندان میتواند از ملاقات حضوری 15 دقیقه ای استفاده نماید.
 منبع خبر : سایت گوناز تی وی