۱۳۹۰ آبان ۲۸, شنبه

افزایش بارندگیها تاثیر چندانی در بهبود دریاچه ارومیه ندارد


تک توران : یک کارشناس محیط زیست گفت: با اینکه میزان بارندگی شمال غرب کشور سال گذشته بیشتر از میانگین بلندمدت بود و در سال آبی جاری هم تا به حال روزهای خوبی را سپری کرده اما مقایسه‌ی شرایط دریاچه‌ی ارومیه با سال گذشته نشان دهنده‌ی کاهش مساحت دریاچه است.
بهروز حسنی مهمویی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این موضوع در هر دو بخش شمالی و جنوبی دریاچه محسوس است هرچند در بخش جنوبی کاهش عمق و مساحت با وضوح بیشتری قابل مشاهده است.
به گفته وی، این امر در کنار مطالعات علمی متعدد نشان دهنده آن است که طبیعت نه تنها آنقدرها که می گویند در بروز بحران مقصر نیست که بعید است بتواند به تنهایی آن را رفع کند.
حسنی اظهار داشت: استفاده از داده های مختلف پژوهشی نشان می دهد که بارندگی تاثیر قابل توجهی در تغییرات ارتفاع سطح آب دریاچه ی ارومیه ندارد و تنها در صورت بارندگی خوب، میزان کاهش ارتفاع کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر چه باران زیاد ببارد و چه کم، چه ترسالی باشد و چه خشکسالی، دریاچه ی ارومیه با از دست دادن آب مواجه خواهد بود. حالا اگر خوش شانش بودیم و باران آمد و ترسالی بود، دریاچه میزان کمتری پایین می رود و یا در بهترین حالت ثابت می ماند.
به اعتقاد وی، بارندگیهای اخیر گرچه به نسبت مثلا شهریور ماه ارتفاع سطح آب دریاچه را افزایش داده است اما در مقایسه با سال پیش از آن در همین موقع به هیچ وجه در بهبود شرایط دریاچه موثر نبوده است و حاشیه های دریاچه به نسبت سال گذشته پسروی داشته و ارتفاع سطح آب دریاچه کاهش یافته است.
خبر گزاری مهر