۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

وقتی رادیو فرانسه تیتر میزند : تظاهرات ضد ارمنی در استانبول !!!

تک توران : بخش فارسی رادیو فرانسه با تیتر « تظاهرات ضد ارمنی در استانبول » از یک طرف مثلاً خواسته خبر همایش باشکوه ملت تورک در استانبول بر علیه فاشیستهای جنایتکار ارمنی را پوشش دهد و از طرفی دیگر با چنین تیتر شرم آوری می خواهد حضور ملت برادر تورکیه و آزربایجان در سالگرد قتل عام مردم بی گناه خوجالی در سال 1992 را لوث و قضیه را وارونه نشان دهد .

هر چند که نمی توان هیچ چشم داشتی از دولت آنتی تورک فرانسه داشت اما نکته ای که حائز اهمیت است اقدام شرم آور مدیران و نویسندگان به اصطلاح فارس زبان رادیو فرانسه در همراهی با راسیستهای فرانسوی و ارمنی است!!


رادیو فرانسه : تظاهرات ضد ارمنی در استانبول
به مناسبت بیستمین سالگرد کشته شدن چند صد نفر از اهالی قره‌باغ به دست نیروهای ارمنی، تظاهراتی در استانبول برگزار شد. به این مناسبت تظاهرکنندگان با دفاع از اتحاد ترکیه و آذربایجان، شعارهای ضد ارمنی سر دادند. این تظاهرات توسط گروه‌های اسلام‌گرا و راست افراطی ترکیه برنامه‌ریزی شده بود.

تظاهرکنندگان که پرچم‌های ترکیه و آذربایجان را به دست داشتند، به دعوت انجمن‌های دوستی ترکیه و آذربایجان در میدان تقسیم شهر استانبول جمع شدند. همچنین برخی احزاب راست افراطی و اسلام‌گرای ترکیه نیز از این برنامه طرفداری کردند.
این تظاهرات که با شعارهای "الله اکبر" و "تهاجم ارمنی باید متوقف گردد" برگزار شد، به مناسبت بیستمین سالگرد جنگ میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، برنامه‌ریزی شده بود.
البته جنگ قره‌باغ از سال ١٩٨٨ تا ٩٤ طول کشید اما تظاهرات استانبول به خاطر واقعه‌ای بود که در سال ١٩٩٢ رخ داد. به روایت منابع آذربایجانی در آن سال، طی حملۀ نیروهای ارمنی به شهر "خوجالی"، ٦١٣ نفر کشته شدند. باکو واقعۀ خوجالی را "نسل‌کشی" می‌داند اما دولت ایروان با این موضوع مخالف است.
در تظاهرات روز یکشنبه، وزیر کشور ترکیه نیز حضور داشت. یکی از مسئولان برگزاری تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما اینجا جمع شده‌ایم تا به نسل‌کشی که توسط ارمنیان انجام شد اعتراض کنیم".

گروهی از تظاهرکنندگان شعارهایی علیه فرانسه می‌دادند. پارلمان فرانسه اخیراً قانونی تصویب کرد که انکار کشتار ارمنیان به فرمان دولت عثمانی را جرم تلقی می‌کند.
کسانی نیز شعار می‌دادند: "نه فرانسوی، نه ارمنی، ما همه ترکیم"...

به نظر می‌رسد که تظاهرات روز یکشنبه بیشتر برای طرح دعوای کشتار خوجالی به عنوان "نسل‌کشی" برگزار شده باشد تا به این ترتیب ترکیه هم بتواند در مواجهه با موضوع کشتار ارمنیان، ادعای متقابلی در دست داشته باشد.

http://www.persian.rfi.fr/%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%84-20120226/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7