۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

از جایگاه مردمی تیراختور در میان زنان، تا نفوذ زنانه بقیه ــ آیدین کسائی


تک توران : هر  روز ابعاد عجیب و غریب دیگری از فوتبال مملکت بر همگان مشخص می شود و دیگری اینکه حضور زن آقای پورحیدری، سرپرست تیم استقلال، یعنی فریده شجاعی در لیست نواب همه کاندیداهای فدراسیون فوتبال و نفوذی است که او در مدیریت فدراسیون از قبل داشته است.
به این موضوع در یک وبلاگ با عنوان “آیا دست‌های پشت پرده یک زن می باشد” پرداخته شده، و در آن آمده است:

با توجه به اینکه این خانم از مجموعه استقلال می باشد، آیا این سوال پیش نمی‌آید که یکی از دست های پشت پرده برای پروژه تخریب تراکتور این خانم محترم باشد(؟).

البته باید گفت، اینکه آیا دستهای پشت پرده ای که هر آنچه از دستشان بر می آید علیه تیراختور انجام می دهند، زن هستند و یا مرد، زیاد فرقی نمی کند و تاثیری بر صورت مسأله پیچیده‌ای که علیه تیراختور در جریان است، ندارد. ولی وقتی میلیونها زن آزربایجانی طرفدار تیراختور را که در حسرت تشویق تیراختوراز نزدیک هستند به یادم می افتد، ناراحت می شوم که چرا باید اینها نتوانند در استادیومها حضور پیدا کنند؛‌ اما از سوی دیگر چنان قحط النساء فوتبالی باشد که فقط یک زن آنهم منتسب به استقلال، در همه لیستهای انتخاباتی فدراسیون حضور داشته و با توجه به ارتباطش با استقلال، این پرسشها را در اذهان متبادر سازد که آيا چنین عواملی در بخشش دوپینگ بازیکنان استقلال، و نادواری در بازی تیراختور -استقلال و همچنین اعمال محرومیتهای ناعادلانه برای تیراختور دارای نقش نیستند؟

اما این هم جای خوشحالی است که اگر بقیه از زن برای نفوذ در فدراسیون استفاده می کنند، تیراختور افتخار این را دارد که نیمی از پایگاه مستحکم مردمی‌اش، در میان زنان برومند آزربایجانی است که این را واقعا هم اثبات کرده‌اند. و جای امیدواری است که زنان آزربایجانی، اگر به خاطر دیگر مشکلات عجیب و غریب فوتبال، نمی توانند در استادیوم حضور یابند، حداقل بتوانند در مدیریت ورزش حضور داشته باشند. مگر جاهای دیگر، چه گلی بر سر فوتبال بانوان زده‌اند که می توانند در مدیریت فدراسیون حضور داشته باشند، ولی فوتبال تبریز و آزربایجان این فرصت را ندارد؟ راستی چرا خبری از تیم فوتبال بانوان تیراختور به گوش نمی رسد؟



توضیحی در مورد تصاویر:

عکسها و تصاویر زیادی از زنان هوادار تیراختور منتشر شده که در اینترنت موجودند. اما این سه عکس بیشتر در خاطرم مانده بود که اولی مربوط به شادی مردم تبریز، پس از برد شیرین تیراختور برابر استقلال در تهران(عکاس: علی عباس پور/خبرگزاری مهر)‌، و عکسهای دوم و سوم هم مربوط به بازی تیراختور و پیروزی در فروردین 89 است که تعداد قابل توجهی از زنان هم از تپه های مشرف بر استادیوم لبریز از جمعیت، بازی را تماشا کرده اند(عکاس: علی غلامی).

یاشاسین تیراختورون بوتون یانداشلاری

آیدین کسائی