۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

وضعيت آرتمياي درياچه اورمیه شديدا بحراني است


تک توران : رييس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اورمیه در خصوص وضعيت کنوني آرتمياهاي درياچه اورمیه گفت: با توجه به کاهش شديد آب اين درياچه و به تبع آن افزايش ميزان شوري آب، آرتمياي موجود در آن در وضعيت بحراني شديدي قرار دارد.


دکتر علي احساني در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينکه در سالهاي اخير آب درياچه اورمیه از نظر کمي به پايين‌ترين سطح رسيده است، افزود: اين وضعيت باعث ايجاد وضعيت بحراني در آرتمياي موجود در درياچه شده است.


وي در ادامه با تاکيد بر اينکه انقراض آرتميا به راحتي امکان‌پذير نيست، تصريح کرد: با توجه به پتانسيل عمومي آرتميا و وجود سيستم آن در لايه‌هاي کف درياچه، به محض مساعد شدن وضع اکولوژيکي درياچه، احتمال افزايش ميزان آرتميا به صورت تدريجي وجود دارد.


رييس پژوهشکده آرتميا و جانوران‌آبزي دانشگاه اورمیه با بيان اينکه طي سال هاي گذشته برداشت سيست آرتميا از درياچه اورمیه انجام مي‌شد، گفت: متاسفانه به دليل مشکلات پيش آمده از سال 80 صيد آرتميا متوقف شد.


احساني به ارزش غذايي بسيار بالاي آرتمياها اشاره کرد و افزود: آرتمياها به عنوان اصلي‌ترين و بهترين غذا در پروش آبزيان به شمار مي رود و نقش عمده اي در پرورش لارو آبزيان در صنعت آبزي پروري دارد.


وي خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته هيچگونه برداشتي از زيستگاههاي آرتميا به خصوص درياچه اورمیه نجام نشده است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر آرتميا به صورت مستقيم جهت استفاده دارويي و درماني مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: خواص درماني موجود در لجن و حتي آب درياچه اورمیه متاثر از آرتمياها بوده و با توجه به غناي آرتميا از بابت اسيدهاي چرب مي تواند جهت تامين نيازهاي غذايي براي انسان نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.


رييس پژوهشکده آرتميا و جانوران آبزي دانشگاه اورمیه در خصوص امکان پرورش اين موجودات در مکان ديگري براي جلوگيري از خطر انقراض، اظهار کرد: تا به حال چندين پروژه تحقيقاتي موفق در حاشيه درياچه‌هاي اورمیه، مهارلو در استان فارس و در حاشيه خليج‌فارس در استانهاي هرمزگان و خوزستان توسط محققان اين پژوهشکده با مشارکت اداره شيلات استان‌هاي مربوطه انجام شده است.

منبع:اورموگولی