۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

طرح انتقال آب خزر و خليج فارس به مناطق مركزي ایران درحالیکه دریاچه اورمیه خشک میشود


تک توران : وزير نيرو با اعلام انجام مطالعات ابتدايي انتقال آب از درياهاي شمال و جنوب ایران به داخل براي مصارف شرب و صنعتي، گفت: اولين سرمايه‌گذاري شيرين‌سازي يک ميليون مترمکعبي آب در روز، در جنوب کشور نهايي شد.‏
 


مجيد نامجو در گفت‌وگو با مهر درباره اجراي طرحهاي بزرگ انتقال آب در کشور از جمله‎ ‎انتقال آب درياي خزر به مرکز کشور، گفت: در يک دهه گذشته به دليل خشکسالي، کشور‎ ‎لطمات زيادي ديده است.

وزير نيرو گفت: ما درياي بزرگي در شمال کشور به نام خزر و درياي عظيمي مانند‎ ‎خليج فارس را در جنوب کشورمان داريم. از اين طريق به دنبال اين هستيم که بتوانيم‎ ‎براي انتقال آب اين درياها به بخش‌هاي مورد نياز اقدام کنيم.
 
وزير نيرو ادامه داد: تاکنون مطالعات بسيار زيادي در اين خصوص انجام داديم و‏‎ ‎براي تامين آب شرب که وظيفه حاکميت است به هر نحوي چه اقتصادي و چه غيراقتصادي‎ ‎وظيفه تامين آب شرب مردم را انجام دهد و اين موضوع يک بحث خاص خودش را دارد.

 
نامجو تصريح کرد: براي بخش صنعت هم جديدا مطالعات و درخواست‌هايي به وزارت نيرو‎ ‎رسيده که نشان مي‌دهد براي اين حوزه هم اقتصادي است که بتوانيم آب درياي خزر يا‎ ‎درياي عمان را شيرين سازي کنيم و با انتقال آن به محل مصرف، کار را نهايي کنيم.

 
وي با اعلام اينکه به اين خاطر هم اکنون کارهاي ابتدايي اجراي دو طرح بزرگ در‎ ‎وزارت نيرو انجام و جلو رفته است، گفت: يکي از اين طرح‌ها، موضوع انتقال آب درياي خزر به استان‎ ‎سمنان است که مطرح شده و مطالعات در حال تدقيق است و مسائل زيستمحيطي آن هم در زمينه‌هاي شيرين‌سازي، انتقال و همچنين مسيري که بايد از طريق آن‏‎ ‎آب منتقل شود، در دست بررسي قرار دارد.وزير نيرو، ادامه داد: همچنين مسائل مربوط به هزينه‌هايي که بايد براي اجراي طرح‎ ‎تامين شود و چگونگي بازپرداخت سرمايه‌گذاري هم در حال مطالعه است.

 
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه به صورت کلي مشغول جمع‌بندي مطالعات و بررسي‌ها‎ ‎براي نهايي کردن کارها در خصوص انتقال آب هستيم، گفت: در جنوب کشور هم يک سرمايه‌گذاري براي شيرين‌سازي آب دريا در حد يك ميليون مترمکعب در روز انجام شده است‏.