۱۳۹۰ اسفند ۵, جمعه

وقتی روحیه‌ی شوونیستی انسان‌ها را مجبور به جعل واقعیات می‌کند- موسی آشفته


تک توران : جدیدا بی‌بی‌سی فارسی مقاله‌ای را با عنوان "قفقاز جنوبی؛ گرفتار در میان تنش‌های ایران و غرب" و به قلم "دیمین مک‌گینس" خبرنگار بی‌بی‌سی در تفلیس، در وبسایت خود قرار داده است. 
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/02/120222_008-caucasus.shtml

این مقاله ترجمه‌ی مقاله‌ای با عنوان "Iran nuclear tensions put Caucasus on alert" از BBC News Europe است.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17100586

نویسنده در قسمتی از مقاله به جمعیت آذربایجانی‌ها در ایران اشاره کرده است. نکته‌ی جالبی با در مقایسه اصل مقاله و ترجمه‌ی فارسی آن مشهود می‌شود، تفاوت آمار جمعیت آذربایجانی‌ها در این دو است. جمعیت آذربایجانی‌های ایران در مقاله انگلیسی ۲۰-۳۰ میلیون نفر نوشته شده است. در حالی که این تعداد در ترجمه فارسی به ۲۰ میلیون کاهش داده شده است.

ترجمه‌ی ترکی این مقاله نیز در سرویس آذربایجانی بی‌بی‌سی قرار داده شده است اما در آن بر خلاف ترجمه‌ی فارسی، هیچ گونه دست‌کاری صورت نگرفته است.

به نظر شوونیست‌های بی‌بی‌سی روحیات ضد آذربایجانی خود را با ترجمه‌ی غیر دقیق و دست‌کاری اعداد و ارقام نیز نشان می‌دهند.

صرف‌نظر از تعداد جمعیت آذربایجانی‌های ایران، در کار ترجمه عدم اصل رعایت امانت آن هم در مورد اعداد و ارقام کاری بسیار غیر حرفه‌ای است. کاری که در بی‌بی‌سی فارسی به عنوان بخشی از رسانه‌ی بی‌بی‌سی که ادعای حرفه‌ای بودن دارد، به راحتی صورت گرفته است.

این تنها یک نمونه از عملکردهای شوونیست‌های بی‌بی‌سی در ضدیت با آذربایجان است. عملکردی که باید مورد اعتراض فعالین آذربایجانی قرار گیرد. — with Arash Soltani, Ali

موسی آشفته