۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

انتشار نشریه "اؤیرنجی" همزمان با روز جهانی زبان مادری در دانشگاه امیرکبیر


تک توران : بر اساس اخبار منتشره در وبلاگ ای یو تی اؤیرنجی، نشریه پر سابقه‌ی "اؤیرنجی" پس از سال‌ها وقفه در انتشار، همزمان با روز جهانی زبان مادری امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شد. با توجه به تصمیم کمیته‌ی ناظر بر نشریات دانشجویی مبنی بر عدم صدور مجوز برای انتشار مطالب تورکی، این شماره فقط به زبان فارسی منتشر شده است.

در این شماره‌ی ویژه‌ی روز جهانی زبان مادری، علاوه بر گزارشی از ممانعت مسئولین دانشگاه از فعالیت‌های هویت‌طلبانه فعالین دانشجویی آذربایجان، مطالبی پیرامون روز جهانی زبان مادری و مفاد اعلامیه جهانی حقوق حقوق زبانی منتشر شده است.

گفتنی است نشریه اؤیرنجی به عنوان یکی از نشریات پرسابقه جنبش دانشجویی آذربایجان، به طور غیر رسمی از سال 1375 و به طور رسمی از سال 1379 وارد عرصه‌ی نشریات دانشجویی شده است. این نشریه اندکی بعد از اعتراضات خرداد آذربایجان در سال 1385، همزمان با بحران نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بهار سال 1386 به حالت تعلیق در آمده بود.

علی‌رغم مراجعات متعدد دانشجویان آذربایجانی در سال‌های اخیر، مسولین دانشگاه از صدور مجوز برای ادامه انتشار این نشریه امتناع کرده بودند. تا این‌که بالاخره سال گذشته با انتشار این نشریه فقط به زبان فارسی موافقت کردند.

سایت جنبش دانشجویی آذربایجان اؤیرنجی، ضمن تبریک صمیمانه به دست اندرکاران نشریه اؤیرنجی، آرزوی موفقیت برای این نشریه وزین دارد. انتشار دوباره نشریه اؤیرنجی بر تمام ترکهای آذربایجان خجسته باد.

اولین شماره‌ی دور جدید این نشریه را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

http://www.oyrenci.com/pdfcatcher.php?id=540