۱۳۹۰ اسفند ۶, شنبه

بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در شهر لیدز انگلستان

تک توران : این مراسم با حضور مشترک جمعیت آذربایجانی و انگلیسی  توسط چمعیت   (آتای)  برگزار شد. حضور مسئولین دولتی لیدز از اداره پلیس ؛ امور پناهندگان و مهاچران و نهادهای غیر دولتی از جمله جمعیت ایرلندی ها تنوع و غنای خاصی به مراسم بخشیده بود.
مراسم به دو زبان تورکی آذربایجانی و انگلیسی برگزار و  سعی شد تا حد امکان معلومات لازم و کافی در مورد وضعیت فرهنگی و اجتماعی آذربایجانی خصوصا  تبعیض موجود در مورد زبان مادری و ... به حضار ارئه شود.

ابتدا " یاسر ایزدی " مجری برنامه مراسم را با تبریک روز جهانی زبان مادری و دیکلمه شعر" سن اوسان منده بویان"  از زنده یاد دکتر محمدتقی زهتابی آغاز نمود. سپس عیسی تورک اغلو مسئول جمعیت آتای بیانیه انجمن را در مورد روز جهانی زبان مادری؛ اهمیت آن و اهداف " آتای"  به حضار ارائه نمود.

 در ادامه خانم "ریچل پیلینق " مسئول امور پناهندگان لیدز " در مورد روز جهانی زبان مادری و مسئولیت های این ارگان نسبت به جمعیت ها و اقلیت های فرهنگی زبانی موجود در انگلستان صحبت نمود. در طول برنامه "بابک بخت آور و نادر سالماس لی" با ارائه توضیح مختصر در مورد زبان مادری؛ موسیقی فولکلور آذربایجان؛ قطعاتی از موسیقی آذربایجانی را اجرا نمودند که شور و شوق خاصی به مراسم بخشید.
 

در ادامه محمد انصاری مقاله ای را در مورد وضعیت زبان و فرهنگ تورکی آذربایجانی و آنچه برآن در ایران می گذرد را به زبان انگلیسی ارائه نمود. یکی از نکات جالب مراسم برگزاری مسابقه ای با ارائه سئوال که در آن نام شهرهای آذربایجان که نام آنها از تورکی به فارسی تغییر یافته شده بود پرسیده شد، و به ۳نفر از برندگان شالگردن باشگاه فوتبال تراختورآذربایجان اهدا گردید. همچنین ‌کتابهایی در مورد زبان مادری و قتل عام آذربایجانیها در خوجالی توسط ارامنه که علت اصلی آن تغییر دموگرافیک منطقه توسط روسها را بیان می نمود به حاضرین ارائه شد. و در حین مراسم ویدئوءکلیپی از مشاهیر و مفاخر آذربایجان با توضیحات مختصر در مورد هریک به زبان انگلیسی  پخش شد که توجه حاضرین را در برداشت.

در بخشی دوم مراسم خانم " ریچل‌لوفتوز " از انجمن ایرلندیهای انگلستان سخنرانی بسیار جالب و فراگیری را در مورد مالتیءکالپرالیزم یا تئوری چند فرهنگی ارائه نمود. او به مبارزه ۱۰۰ ساله ملت ایرلند در دستیابی به حقوق ملی و فرهنگی خود؛ تلخی ها و  اذیت هایی که متحمل شده‌اند و هزینه های مادی و معنوی که در این راه پرداخته اند اشاره نموده و برای ملت تورک آذربایجان جنوبی‌ نیز آرزوی موفقیت نمود. همچنین برگزاری مراسم مشترک ایرلند و آذربایجان چنوبی را به لحاظ برخی نقاط مشترک در زمینه آسیمیلاسیون؛ تجزیه شدن و روند مبارزاتی در آینده را پیشنهاد داد. سپس " تام اسپنسر" رئیس پلیس لیدز در مورد زبان مادری؛ اقلیت های فرهنگی زبانی و مسئولیت پلیس در مواجهه با مسائل امینتی و تامین آرامش شهروندان انگلستان ارائه نمود.



مراسم با اجرای رقص آذربایجانی خاتمه  یافت.



هیئت اجرایی مراسم

انچمن آذرءتورک لیدز انگلستان

۲۲.۰۲.۲۰۱۲