۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

گرامی داشت یاد قربانیان قتل عام خوجالی در شهرهای استانبول، دنیزلی و گیره سون ترکیه


تک توران : یاد قربانیان قتل عام خوجالی در منطقه کوهستانی قره باغ آذربایجان که ۲۰ سال قبل بعنوان یک تراژدی انسانی در تاریخ جهان به ثبت رسید، با برنامه هایی در شهرهای استانبول، دنیزلی و گیره سون ترکیه گرامی داشته شد.

 
بنا به گزارش تی ار تی در مراسمی که به همین مناسبت در دانشگاه "باغچه شهر استانبول" ترتیب یافت، لحظات توام با احساسات تلخ سپری شد. در این مراسم گروهی از نمایندگان مجلس ملی آذربایجان و مردم خوجالی که شاهد زنده قتل عام هستند شرکت جستند.

 
سخنرانان مراسم با یادآوری قتل ٦۱۳ شهروند آذربایجان منجمله ۱۰٦ زن و ٦۳ کودک در سال۱۹۹۲ توسط ارامنه تاکید ورزیدند آنچه که در خوجالی گذشت یک "نسل کشی" میباشد.

 
سخنرانان همچنین اعلام داشتند فرانسه که با تصویب قانونی انکار ادعاهای کذب ارامنه در خصوص حوادث سال ۱۹۱٥ را جرم میداند در قبال قتل عام خوجالی سکوت اختیار کرده است. در این مراسم شاهدین زنده قتل عام خوجالی، یکبار دیگر خاطرات تلخ گذشته را در ذهن خود زنده ساختند.

 
در این برنامه یک فیلم ویدیوئی از قتل عام خوجالی نیز نشان داده شد. نمایشگاه عکس "ای قره باغ! هنوز رنج میبری؟" نیز در دانشگاه "باغچه شهر" گشایش یافت.

 
در شهرستان دنیزلی ترکیه نیز یک برنامه یادبود بمناسبت بیستمین سالگرد قتل عام قره باغ ترتیب یافت.

 
در کنفرانسی که دانشگاه پاموک قلعه برگزار شد، "قنیره پاشایوا" نماینده مجلس ملی آذربایجان بعنوان سخنران حضور یافت. پاشایوا در سخنرانی خود در کنفرانس قتل عام خوجالی را بعنوان یک جنایت علیه عالم بشریت ارزیابی کرد.

قنیره پاشایوا با اشاره به اینکه عاملین قتل عام خوجالی هنوز در قید حیات بوده و امروزه در موقعیت مقامات جمهوری ارمنستان قرار دارند گفت: "آنها نه تنها در پیش تاریخ بلکه باید در مقابل عدالت نیز حساب پس بدهند."

در بیستمین سالگرد قتل عام خوجالی، در شهرستان گیره سون نیز سمیناری برگزار شد. در این سمینار که با همکاری دانشگاه گیره سون و سفارت آذربایجان در آنکارا ترتیب یافت، یاد قربانیان قتل عام گرامی داشته شده و جریان این قتل عام به نسلهای جدید بازگو گردید.