۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

رادیو کوچه : بازداشت فعالان آذربایجانی به دلیل اعتراض به سیاست تک‌زبانی در ایران


تک توران : انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، آداپ، روز 21 فوریه، برابر با روز جهانی «زبان مادری» اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده و در آن به بازداشت فعالان مدنی آذربایجانی نیز اشاره کرده است. در بخشی از بیانیه تاکید شده: «برخی از فعالان آذربایجانی در اعتراض به سیاست تک‌زبانی و درخواست برای تحصیل به زبان مادری در ایران توسط ماموران جمهوری‌اسلامی بازداشت شده‌اند.»
متن این بیانیه در پی آمده است:
هم‌زمان با روز جهانی زبان‌مادری، تهدید و فشارها بر علیه فعالان مدنی آذربایجانی در ایران شدت یافته است. آغاز موج جدید بازداشت‌ها، نشانی از افزایش این فشارها بر علیه مدافعان حقوق مدنی آذربایجان در ایران می‌باشد.
از میان بازداشت‌شدگان اخیر می‌توان به اسامی «ابراهیم رشیدی» (ساوالان)، «روزبه سعادتی»، «افشین شهبازی»، «مهرداد کرمی» و «محمد احمدی» اشاره کرد.
روز جهانی زبان‌مادری، همه ساله در ۲۱ فوریه و در راستای پاس‌داشت تنوع زبانی و فرهنگی گرامی داشته می‌شود. در ۱۷ نوامبر ۱۹۹۹ این روز از طرف «یونسکو» به عنوان روز جهانی زبان‌مادری نام‌گذاری شده‌است.
ترک‌های ساکن ایران و دیگر اقلیت‌های «ایتنیکی»، همواره با هدف نشان دادن ماهیت چند فرهنگی و چند زبانی جامعه ایران و رساندن صدای خود به جامعه جهانی این روز را گرامی داشته و اعتراض خود را نسبت به سیاست تک‌زبانی در کشور چند زبانه ایران ابراز می‌دارند. زبان فارسی تنها زبان تعلیم در سیستم آموزشی بوده و استفاده از زبان‌های غیر‌فارسی در آموزش و سیستم اداری ممنوع می‌باشذ.
ایتنیک‌های غیرفارس، اجازه گرامی‌داشت روز جهانی زبان‌مادری را ندارند. در فوریه سال ۲۰۰۷ اعتراض مدنی آذربایجانی‌های با خواست تحصیل به زبان مادری از طرف ارگان‌های امنیتی سرکوب و صدها نفر بازداشت و در معرض شکنجه قرار گرفتند.
ترک‌های آذربایجان پرجمعیت‌ترین جامعه غیرفارس زبان در ایران هستند که از تحصیل به زبان‌مادری محروم هستند. زبان آذربایجانی ها شاخه‌ای از زبان ترکی بوده و در ارتباط نزدیک با ترکی آذربایجانی است که در جمهوری آذربایجان صحبت می‌شود. آذربایجانی‌ها و دیگر ایتنیک‌های غیرفارس در ایران، در معرض نژادپرستی و تبعیض‌های فرهنگی، زبانی و اقتصادی قرار دارند.
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران، آداپ، از حکومت ایران می‌خواهد تا ضمن پایان دادن به ممنوعیت اعمال شده نسبت به تحصیل زبان ترکی آذربایجانی و هم‌چنین دیگر زبان‌های غیر فارسی در مدارس ایران، فعالانی را که به خاطر دفاع از حقوق زبانی و فرهنگی دستگیر شده اند آزاد و اجازه تجمعات و تظاهرات مسالمت‌آمیز به آذربایجانی‌ها و دیگر گروه‌های ایتنیکی به حاشیه رانده شده در حمایت از حقوق زبانی و فرهنگیشان داده شود.
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)