۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

رد صلاحیت دوباره‌ی غلامحسین مسعودی‌ریحان از انتخابات مجلس ــ تصاوير

تک توران : غلامحسین مسعودی‌ریحان نماینده‌ی فعلی شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس که در این دوره از انتخابات مجلس از شهر تبریز نامزد شده است، پس از یک دوره رد و تایید صلاحیت، به طور غیر منتظره‌ای بار دیگر از سوی نهادهای امنیتی-نظارتی رد صلاحیت شد.


در مرحله‌ی اول بررسی صلاحیت‌ها نام وی در بین نامزدهای رد صلاحیت شده بود که پس اعتراض وی به این امر صلاحیت وی مورد قبول واقع شده بود. این رد صلاحیت دوباره زمانی صورت می‌گیرد که تا زمان شروع تبلیغات کاندیداها تنها چند روز باقی مانده است.



رد صلاحیت به خاطر وابستگی به جریان‌های ‘قوم‌گرا



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi8qcaX0x06QX9fCsOIKzjb2LRiMHd9o1JKeYXkFQZaDli17a3VxYrzNUV2XzlhYBkSvxXgJdExJWv2HXxkeggB6W-O9C3TE5mr_xYcLDDvL2nyOnOPNzgZVE2uIcPakAyMNWWWiD0dWwXZ/s1600/teqvim.jpg

قاراداغ تقویمی؛ تقویمی که به همت غلامحسین مسعودی ریحان چاپ شده بود

دلیل رد صلاحیت مسعودی‌ریحان در مرحله‌ی اول از سوی هیات نظارت بر صلاحیت‌ها، ‘وابستگی به جریان‌های قوم‌گرا’ عنوان شده بود. به نظر رد صلاحیت دوباره‌ی وی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

غلامحسین مسعودی‌ریحان از معدود نمایندگان مجلس است که به طور نسبی در مورد حقوق ملی آذربایجانی‌ها فعالیت داشته و به تبعیض‌های همه جانبه اعتراض کرده است. وی بارها درباره‌ی مواردی از تبعیضات سیستماتیک علیه آذربایجانی‌ها همچون اصول معطل مانده قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل به زبان مادری، مساله خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه و نیز برخوردهای جانبدارانه در قبال تیم تراختورسازی در مجلس سخنرانی کرده و اعتراض خود را اعلام داشته است.



وی در آخرین اقدام خود در این زمینه، طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده بود تا از سال جاری تحصیلی در بعضی از مدارس استان‌ها حداقل به صورت آزمایشی خواندن و نوشتن زبان مادری به کودکان آموزش داده شود.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZPFq86yFUUoVRd3wajAei7ks_1BPzCPYyhQRyRupDauy48kql-hJU6hPdCgrf6XiXCcvKkuib5sHtHIlGh8az865IjSqnO7-y3fCayY2rtkLXLjFCN2dFRy-6t5uaBTBfGe2RNu5GMmWD/s1600/mektub.jpg

متن نامه‌ی غلامحسین مسعودی ریحان به وزیر آموزش و پرورش مبنی بر آغاز آموزش آزمایشی زبان مادری در مدارس



ترس از انتخاباتی که در آذربایجان با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد

اینگونه برخوردهای سختگیرانه در برخورد با نمایندگانی که تا حدودی از حقوق قانونی آذربایجانی‌ها دفاع می‌کنند، در حالی است که با توجه به اتفاقات چند ساله اخیر و رشد روحیات ملی و شعور سیاسی در میان توده‌های آذربایجانی، بسیاری از آذربایجانی‌ها از امکان ایجاد تغییرات دموکراتیک از طریق ساز و کارهای انتخاباتی جمهوری اسلامی قطع امید کرده‌اند و انتظار می‌رود که انتخابات آتی در آذربایجان با اقبال عمومی چندانی مواجه نشود.

با وجود این مسائل، ظاهرا حاکمیت از ترس مطرح شدن گفتمان آذربایجان محور و شانس بالای این گفتمان برای جلب رای شرکت کنندگان در انتخابات تمامی امکان‌های سرکوبی را به کار گرفته است.

گفتنی است پیش از این نماینده‌ی سابق تبریز اکبر اعلمی نیز که به مدافعه از حقوق آذربایجانی‌ها شهرت دارد، رد صلاحیت شده بود 




ای یو تی اؤیرنجی