جمهوری اسلامی ایران از شرکت هواپیمایی قطر، "قطرایرویز"، خواسته است که پروازهای مسافرتی داخلی ایران را برعهده بگیرد.سه دهه تحریم های بین المللی هواپیماهای ایران را کهنه و نامطمئن کرده است. طی سالها جمهوری اسلامی ایران هواپیماهای روسی ساخت اوکرائین را در خطوط هوایی خود به کار می گرفت. اما، با سقوط پی در پی این هواپیماها و کشته شدن صدها مسافر ایرانی، حکومت اسلامی در نهایت پرواز هواپیماهای روسی در خطوط هوایی ایران را رسماً ممنوع اعلام کرد و به همین دلیل ناوگان هوایی ایران را هم اکنون هواپیماهای فرسوده و بعضاً از رده خارج شده یا ایرباس های دست دومی تشکیل می دهد که باز به دلیل تحریم های بین المللی به دست آوردن قطعات یدکی شان بسیار دشوار است.قطر قریب صد فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس و بوئینگ دارد و 187 فروند هواپیمای مسافربری جدید را سفارش داده که به زودی به ناوگان هوایی این کشور که به اندازۀ استان البرز ایران هم نمی شود افزوده خواهد شد. هم اکنون پروازهای مستقیمی میان دوحه، پایتخت قطر، و شهرهای تهران، مشهد و شیراز در ایران وجود دارد. گفتنی است که قطر با 84 هزار دلار درآمد سرانه ثروتمندترین کشور جهان است.آیا حکومت اسلامی ایران پروازهای خارجی یا دیگر وظایفش را به قطر یا دیگر کشورهای خواهد سپرد؟ هم اکنون دامنۀ تحریم ها به تحریم سوخت هواپیماهای ایران نیز تعمیم یافته به طوری که خطوط هوایی ایران قادر به انجام سفر به همه نقاط نیستند و گاه برای تأمین سوخت یک پرواز کوتاه ساعت ها به درازا می کشد و در این بین مسافران ایرانی سرگردان و بعضاً تحقیر شده در فرودگاه های جهان را در می نوردند تا عاقبت هواپیماهای ایران به مقصد برسند.