۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

اعتراض كارگران اخراجي معدن آغ دره مقابل فرمانداری تکاب ( تیکان تپه )


تک توران :  كارگران اخراجي معدن آق دره تكاب پيش از ظهر روز یکشنبه چهارم اریبهشت ماه در مقابل درب ورودي و حياط فرمانداري اين شهرستان تجمع اعتراض آميز برگزار كردند.

اين كارگران كه چند روز پيش به علت آنچه كه تعطيلي كارخانه طلاي آقدره اعلام شده بود شغل خود را از دست داده‌اند و با برگزاري اين تجمع خواستار رسيدگي به وضعيت خود شدند .

تجمع كنندگان در حالي از تداوم بيكاري و اخراج خود اظهار نارضايتي مي‌كنند كه به گفته آنان فعاليت بخش‌هايي از كارخانه با تعدادي از كاركنان همچنان ادامه دارد.

يكي از كارگران حاضر در اين تجمع گفت فعاليت كارخانه طلا همچنان ادامه دارد و قصد مسئولان كارخانه از اخراج كارگران نامعلوم است.

وي افزود كارخانه طلاي آقدره تكاب در حالي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد كه بسياري از كارگران خود را اخراج نموده و هيچ زمان دقيقي براي بازگشت به كار آنان اعلام نشده است.

عبدالله‌نيك‌پور مي‌افزايد در تمام مدت اشتغال در اين كارخانه ما در معرض ابتلا به انواع بيماري‌ها بوديم و هر بار كه نسبت به تجهيز كارخانه به لوازم ايمني هشدار داده‌ايم با پاسخ منفي مسئولان كارخانه روبرو گشته‌ايم.

وي ادامه داد كارگران كارخانه طلا از ترس اينكه شغل خود را از دست بدهند در مدت اشتغال خود در اين كارخانه قادر به اعتراض نبوده و ما همچنان در شرايط نامناسب و نامساعد بهداشتي كار مي‌كرديم.

وي تأكيد مي‌كند ما كارگران حاضر نيستيم با اين شرايط در آن كارخانه مجدداً كار كنيم و از مسئولان مي‌خواهيم به وضعيت جسمي و مشكلات روحي، رواني و حتي بيماري‌هاي پوستي ما كه ناشي از اشتغال در شرايط و محيط غير استاندارد بوده رسيدگي نمايند و تضميني براي سلامتي ما بدهند.

يكي ديگر از اين كارگران نيز اظهار نمود كه ما نه تنها شغل خود را از دست داده‌ايم بلكه اشتغال در اين كارخانه طي ساليان گذشته توان جسمي و روحي ما را نيز از بين برده و اكنون به علت انواع بيماريهاي تنفسي، ريوي ،اعصاب و روان، گوارشي و حتي حساسيت‌هاي شديد پوستي قادر به فعاليت و كار و حتي انجام امور روزمره خويش نيستيم.

علي رحمتي مي‌افزايد من به مدت 6 سال در اين كارخانه شاغل بودم و آلودگي‌هاي فرواني ناشي از جداسازي طلا و استحصال و فرآوري آن از قبيل سيانور، جيوه، ارسينك، سيليس در بدن ما رخنه كرده و اكنون با مشكلات جسمي از قبيل التهاب مفاصل و اختلال در اعصاب مواجه شده‌ام.

نامه اعتراض و دادخواهي كارگران و كاركنان كارخانه طلاي آقدره به رهبر انقلاب

كارگران و كاركنان اخراجي كارخانه‌ي طلا آقدره تكاب در حاليكه از نامه نگاري‌هاي متعدد به مسئولان محلي و استاني جهت رسيدگي به مشكلات شغلي و آسيب‌هاي جسمي و رواني خود نتيجه‌اي نگرفتند بر آن شدند تا صداي اعتراض خود را به رهبر معظم انقلاب برسانند.

اين كارگران در نامه‌اي كه در پارچه‌اي طويل نگاشته شده بود و به امضاي قريب به اتفاق آنان رسيده است از مقام معظم رهبري تقاضاي صدور دستور رسيدگي به وضعيت پيش آمده كردند.

در بخش‌هايي از اين نامه آمده است:«كارگران و كاركنان اخراجي كارخانه طلاي آقدره تكاب كه به مدت هشت سال در اين كارخانه مشغول به كار بوده‌ايم اكنون به انواع بيماريها مبتلا گشته و اعضاي بدنهايمان با انواع سموم شيمياي دست و پنجه نرم مي‌كند»

در اين نامه چنين ذكر شده است:«كارخانه طلاي آقدره تكاب در حالي به تخريب طبيعت و نابودي اكوسيستم محيط زيست اقدام نموده كه ابتلاء كارگران به بخارات انواع سموم شيمايي در برخي موارد منجر به لطمات جبران‌ناپذيري براي كارگران شده است.

امضاء كنندگان اين نامه تأكيد كرده‌اند:« در اين كارخانه جهت استحصال و فرآوري طلا روزانه 4 تن سيانور ، 6 تن انواع مواد سمي ديگر روانه منطقه و طبيعت تكاب نموده و عوارض آن گريبانگر كارگران شده و سلامتي آنان را به خطر انداخته است

در اين نامه همچنين به اهميت رسيدگي به شيوه فعاليت و نحوه استحصال ، استخراج و فرآوري طلا در كارخانه‌ي طلاي پويا زركان آقدره تكاب و استفاده و استخراج غير اصولي از قسمت‌هاي پرعيار معدن  طلاي آقدره تكاب تأكيد شده است.

لازم به ذكر است كارخانه استحصال و فرآوري طلاي پويازركان از سال 1383 در جوار معدن طلاي آق دره تكاب به عنوان  دومين معدن طلاي كشور با ظرفيت توليد سالانه 2/2 تن طلا با عيار 3 گرم در تن آغاز به كار نموده كه كه با تعطيلي آن و توقف فعاليت معدن بيش از ششصد نفر از كارگران و كاركنان آن شغل خود را از دست داده‌اند.

هم اكنون بيكاري كارگران ، وضعيت جسمي ، رواني و تهديد سلامتي آنان و نيز شيوه استحصال اصولي و بي توجهي كارخانه‌‌ي طلاي آق دره به بهره‌برداري با موازين قانوني به مسئله اصلي معترضان به فعاليت آن تبديل شده است.