۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

دو زمین‌لرزه به بزرگی 4.8 و 5.2 ریشتر صبح امروز مناطق تسوج و خوی در دو استان آذربایجان شرقی و غربی را لرزاند.


تک توران : به گزارش خبرآنلاین، سازمان مدیریت بحران کشور نیز اعلام کرد: سه زمین‌لرزه به بزرگی 4.8 ، 1.8 و 4 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر از ساعت 10 و 9 دقیقه امروز، شهر تسوج از توابع شهرستان شبستر را لرزاند که هیچ خسارتی در بر نداشته است.



اولین زمین لرزه در طول جغرافیایی 45.14 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 38.41 درجه شمالی و در عمق 16کیلومتری زمین رخ داده است.تسوج در 87کیلومتری غرب تبریز، در مرز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی واقع است.

مطابق اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق این زمین‌لرزه را ساعت 10 و 8 دقیقه و 58 ثانیه در عمق 17 کیلومتری زمین و در عرض شمالی 38.48 درجه و طول شرقی 44.96 درجه اعلام کرد.

کانون زمین‌لرزه نیز در هشت کیلومتری خوی - آذربایجان غربی، 36 کیلومتری سلماس - آذربایجان غربی و 40 کیلومتری تسوج - آذربایجان شرقی گزارش شده است.همچنین در ادامه این زمین‌لرزه، یک زمین لرزه دیگر نیز با بزرگای 2 در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت 10 و 51 دقیقه و 17 ثانیه در عمق 10 کیلومتری زمین در 14 کیلومتری خوی رخ داده است.

از سوی دیگر در ساعت ساعت 10 و 42 دقیقه و 35 ثانیه زلزله‌ای به بزرگی 4 در مقیاس امواج درونی زمین تسوج آذربایجان شرقی را به لرزه درآورد.
این زمین‌لرزه در عرض شمالی 38.41 درجه و طول شرقی 45.15 درجه رخ داده است و کانون آن نیز در عمق 15 کیلومتری زمین و در فاصله 21 کیلومتری تسوج - آذربایجان شرقی، 24 کیلومتری خوی - آذربایجان غربی و 37 کیلومتری کشکسرای - آذربایجان شرقی گزارش شده است.


هیچ آسیبی نداشتیم
زارع، مدیر کل بحران استان آذربایجان غربی با بیان اینکه این لرزه‌ها در شهر ارومیه نیز با شدت خفیفی احساس شده است گفت: نیروهای مدیریت بحران در تمامی ساعات شبانه روز در آماده باش کامل هستند و خوشبختانه در جریان این زمین لرزه نیز مورد تخریبی، مصدوم یا فوتی گزارش نشده است.

همچنین خلیل ساعی، مدیر کل بحران استان آذربایجان شرقی نیز گفت: کانون زلزله 4.8 ریشتری شهرستان تسوج در مرز بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی بوده است و نیروهای مدیریت بحران،‌ امدادگران و عوامل هلال احمر استان به روستاهای این منطقه سرکشی کرده و در حال حاضر مشغول ارزیابی در منطقه هستند.

مدیر کل بحران استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه طبق گزارشی که از فرماندار شبستر دریافت کرده‌ایم مشکل خاصی اعلام نشده است گفت: نیروهای ارزیاب در محل حادثه حاضر هستند اما تا کنون گزارشی مبنی بر تخریب یا صدمه دیدن افراد در جریان این زلزله مخابره نشده است.

به گفته وی لرزش ناشی از این زلزله در شهرستان تبریز نیز با شدت کمی احساس شده است.