۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

یادداشت سیاسی طیف مستقل : رفراندوم برای حق تعیین سرنوشت یا تلاش برای به رسمیت شناساندن حکومت ملی آزربایجان جنوبی در سال 1945 و محکومیت اشغال آزربایجان در سال 1946 میلادی


تک توران : اخیراً برخی از تشکلات حرکت ملی آزربایجان در خارج از کشور با نوشتن نامه ای به رئیس سازمان ملل خواستار برگزاری رفراندومی برای کسب حق استقلال و تعیین سرنوشت ملی آزربایجانیها از جغرافیای ایران نام شده اند .
در این مورد طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی موضع خود را طی بیانیه ای * 1 * مشخص کرده است . طیف مستقل ضمن اینکه نفس این اقدام را هرگز تخریب نمی کند اما اعتراض طیف مستقل نسبت به 2 موضوع بود . اول اینکه معتقدیم در این مورد باید با فعالین داخلی علی الخصوص فعالین طیف مستقل به عنوان بزرگترین طیف حرکت ملی همکاری و همفکری می شد که متاسفانه برخی از تشکلات در این خصوص همچون همیشه کارشکنی کرده اند . ثانیاً معتقدیم که این موضوع از لحاظ حقوقی و احتمالات شاید خطرناکی که در آینده ممکن است سبب ضرردهی به حرکت ملی آزربایجان گردد باید بیشتر و بیشتر مورد بررسی قرار می گرفت و قبل از اقدام باید اذهان فعالین ملی در این خصوص آماده شده و به صورت غیر مستقیم هم که شده به بحث گذاشته می شد .
بنابراین با توضیحات فوق می خواهیم به دو مسئله پرداخت به مسئله رفراندوم برای حق تعیین سرنوشت و مسئله به روز آوری و تلاش برای به رسمیت شتاساندن حق حاکمیت ملی آزربایجان جنوبی در 21 آذر سال 1945 میلادی به رهبری سید جعفر پیشه وری و اشغال آزربایجان جنوبی توسط حاکمیت مرکزی فارس پهلوی در سال 1946 میلادی و ادامه این اشغال توسط حاکمیت راسیست جمهوری اسلامی ایران بپردازیم .

1 – رفراندوم در ایران برای حق تعیین سرتوشت ملی آزربایجان جنوبی :

کشور ایران نام در حال حاضر در دستان حاکمیت متحجر اسلامی ، قدار ، دیکتاتور و فارس محور است . بدون شک طرح مسئله رفراندوم برای حق تعیین سرنوشت ملتهای غیر فارس در این کشور امری غیر معقول و غیر واقع است . نتیجه اینکه می توان گفت مثلاً نوشتن نامه ای به سازمان ملل برای طرح مسئله رفراندوم برای حق استقلال ملی آزربایجانیها تنها می تواند وسیله ای برای به روزآوری درخواست برای استقلال آزربایجانیها از ایران و در کل در صورت پذیرش این درخواست از طرف سازمان ملل ، اهرم فشاری روانی خواهد بود برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران و در عمل چیز به خصوصی را عاید ملت آزربایجان نخواهد کرد .
اما نمی توان هم از نتایج مثبت این درخواست گذشت به فرض مثال می توانیم بگوییم در صورت مدیریت درست این موضوع و فشار آوردن به سازمانهای بین المللی و مهمتر از آن مدیریت حرکت ملی در داخل می توان گفت طرح مسئله رفراندوم می تواند گامی موثر برای به رسمیت شناساندن و مشروعیت بخشیدن به مبارزه ملی آزربایجانیها و حتی در صورت واکنش شدید و غیر انسانی جمهوری اسلامی نسبت به ملتمان می تواند طرح این موضوع ، مسبب مشروعیت بخشیدن به مبارزات رادیکال و مسلحانه و دفاع مشروع ملت آزربایجان در قبال سرکوب شدید گردد . به شرط اینکه همچنان که گفته شد حرکت ما کاملاً هوشمندانه و مستقلانه مدیریت گردد و در ادامه این راه اسیر بازیهای سیاسی دول و قدرتهای جهانی نشده و به نوعی از هیچ ارگان و قدرتی رو دستی نخورد. ( توضیح اینکه طیف مستقل هرگز طرفدار مبارزه مسلحانه نیست ولی دفاع مشروع در قبال دشمن سرکوبگر و غیر انسانی همچون حکومت کنونی سوریه را حق طبیعی ملتمان می داند . )

اما طرح موضوع رفراندوم شبهاتی را هم می تواند در اذهان فعالین ملی ایجاد نماید به ویژه اینکه همانطوری که قبلاً هم اعتراض کرده ایم ، عدم همکاری و همفکری تشکلات ملی که این نامه را امضا کرده اند با فعالین داخلی بر این شبهه می افزاید که احتمال طرح این موضوع می تواند از طرف قدرتهای خارجی و در راستای منافع ملی آنها تعریف شده باشد به نحویی که شاید طرح این موضوع در آینده حتی بتواند جلوی استقلال ملی آزربایجان جنوبی را گرفته و منجر به ایجاد کشور ایران فدرالی مورد خواست جریانهای پان ایرانیست گردد .

2 – تلاش برای به رسمیت شناساندن حکومت ملی آزربایجان جنوبی در سال 1945 میلادی به جای طرح مسئله رفراندوم

سوالی را که مشخصاً از نویسندگان این نامه به سازمان ملل می خواهیم بپرسیم این است که آیا نمی شد به جای نوشتن نامه ای با موضوع رفراندوم ، مسئله به رسمیت شناختن حق حاکمیت ملی آزربایجان در سال 1945 و مهمتر از آن محکومیت اشغال آزربایجان جنوبی توسط ارتش ایران و مهمتر از همه آنها محکومیت نسل کشی آزربایجانیها در آن اوان را گوشزد کرده و چنین درخواستی را از سازمان ملل داشتیم ؟!
آیا اگر مسئله رفراندوم مسئله ای غیر عملی بوده و اهرمی است برای فشار به جمهوری اسلامی از طرف جوامع بین المللی ، طرح مسدله به رسمیت شناختن حکومت ملی آزربایجان در سال 1945میلادی ( 1324 ه ش ) و اشغال آزربایجان جنوبی توسط حکومت فارس پهلوی و جمهوری فارس اسلامی ایران نمی توانست فشاری بیشتر بر جمهوری اسلامی داشته باشد . و نیز نتیجه ای به مراتب بهتر از طرح مسئله رفراندوم به ارمغان آورد ؟

نهایتا متذکر می شویم این نوشته هرگز به معنای سنگ اندازی و تخریب عمل تشکلات ملی نیست هدف ما از طرح این موضوع فقط و فقط برای باز شدن باب بحث بیشتر حول محور مسئله رفراندوم و نیز بازنگری موضوع پیشنهادیمان مبنی بر تلاش برای به رسمیت شناساندن حاکمیت ملی آزربایجان جنوبی در سال 1945 است .
طبیعی است که در مورد ابعاد حقوقی آن ، مسئله را به تمامی فعالین ملی ارجاع میدهیم و امیدواریم خوانندگان این مطلب دیدگاههای سازنده خود را در این خصوص ابراز دارند .

« طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی »
دی ماه سال 1391

آدرس رسمی ایمیل طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی : musteqilmilliteyf@gmail.com

آدرس صفحه رسمی فیسبوک طیف مستقل : www.facebook.com/musteqilmilliteyf