۱۳۹۱ شهریور ۷, سه‌شنبه

همدلی به معنای واقعی کلمه!! ــ محمد احدی


تك توران : شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 16:53 قاراداغ لرزید.
میلیون ها انسان مضطرب و پریشان بامید شنیدن اخباری پیرامون زلزله پای گیرنده های خود ساعتها نشستند تنها چیزی که عایدشان گشت بهت و حیرت از سانسور و بایکوت رسانه های جمعی بود. به رغم این تدابیر اخبار این حادثه ناگوار به سرعت و به کمک شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در بین اقشار ملت آزربایجان منتشر شد . پس از انتشار ابعاد گوناگون این رویداد تلخ ملت آذربایجان طبق عادت و وظیفه ملی و انسانی خود به هر نحو ممکن شروع به کمک رسانی کردند
.

طبق روال همیشگی برای کمک به مصدومان حادثه، مراکز انتقال خون در تمامی شهرهای آزربایجان پر شد از انسانهایی که اینبار برای نجات هموطنان خود آستین ها را بالا زده بودند. بنا به گفته دكتر غلامرضا توگه رييس سازمان انتقال خون ایران نزدیک 5000 واحد خونی به مناطق زلزله زده ارسال شده است که از شهرهاي آذربايجان شرقي 700 واحد، از استان آذربايجان غربي 700 واحد، از استان زنجان 100 واحد، استان اردبیل 70 واحد، استان تهران 500 واحد، استان البرز 350 واحد، استان کردستان 500، استان قزوين 300 واحد و قم 350 واحد خوني براي كمك به مصدومان حادثه ديده ارسال شده است.
با نگاهی اجمالی به ارقام فوق دیده می شود که این مقدار خون تنها از استانهای تورک زبان به مناطق زلزله زده ارسال شده است. این آمار نمونه ظاهری است از باطن مستتر مرکزنشینان در قبال ملت آذربایجان. در کنار این رفتار هموطنان عزیز فارس زبان! غرق در خرافات اسلاف اجلاف خود ، صدا و سیما شبکه استانی به مرکزیت آذربایجان شرقی آنهم پس از چند ده ساعتی درنگ در قالب برنامه های تحت عنوان "همدلی" به پوشش شکسته بسته از اخبار زلزله قره داغ و کمک رسانی ها مبادرت کرد. در این سلسله برنامه ها تمام تلاش مجریان و دست اندرکاران این شبکه بااصطلاح استانی تلقین غیر واقع کمک رسانی از تمام نقاط ایرانیان به مصدومان زلزله آزربایجان می باشد و کوتاه سخن اینکه القای کنند همدلی از هم زبانی بهتر است ! حالا من مانده ام دم خروس را باور کنم یا قسم ابوالفضل را !!
هموطنان فارس زبان ما با تکیه بر هویت خود از همبستگی با غیر به طور ناخودآگاه دوری می کنند ولی سایر ساکنین غیر فارس حق غیر همبستگی و واگرایی از مرکز فارس را ندارد حتی اگر خانه اش ویران شود حتی اگر از اعضای خانواده شان جز معدودی باقی نماند اگر رئیس جمهورشان به جای همدردی با ایشان به خاطر مرگ یک گربه به ملت و دولت جزایر کومر تسلیت بگوید اگر دریاچه شان خشکیده شود و دیگر جایی و آبی و هوایی برای زندگی کردن نداشته باشند و هزاران اگر و اگر دیگر. این یعنی یک همدلی به معنا واقعی کلمه!!