۱۳۹۱ شهریور ۹, پنجشنبه

تیراختور صفر- صبا صفر؛ قطار سرخهای آذربایجان گرفتار در مسیر سنگلاخی


تك توران : در این مسابقه که تیراختور با جایگزین نمودن عقیل اعتمادی بجای محسن فروزان در خط دروازه؛ به بازی گرفته شدن محمد نصرتی بجای محسن حسینی در خط دفاع و قرار گرفتن ژائو ویلا بازیکن پرتغالی در ترکیب ثابت تیم پای به این میدان گذاشته بود نتوانست انتظارات را برآورده نماید

در مقابل صبا  از همان ابتدا با در دستور کار قرار دادن بازی با برنامه تر و منطقی تر نسبت به تیراختور در اغلب دقایق بازی تیراختور را در کمند تاکتیکی خود اسیر نموده بود. در حالیکه شوت فلاویو لوپز در دقیقه 1 بازی که با عکس العمل حامد لک، دروازه بان صبا دفع شد نوید یک بازی تهاجمی را از سوی تیراختور می داد اما بغیر از چند موقعیت معدود که با هوشیاری مدافعان و درخشش دروازه بان صبا از دست رفت تیراختور نتوانست آنطور که باید دروازه حریف را با تهدید مواجه نماید. یکی از تنهاترین موقعیتهای خطرناک تیراختور در دقیقه 56 با پاس فرزاد حاتمی و ضربه ی بغل پای مهدی کریمیان که توسط مدافع حریف از روی خط دروازه بیرون کشیده شد بود، در مقابل صبا نیز موقعیتهایی را جهت گشودن دروازه تیراختور داشت که خطرناکترین آن گشوده شدن دروازه تیراختور در دقیقه 60 توسط ویکروم بازیکن خارجی این تیم بود که قبل از آن داور اعلام خطا نموده بود. بازیکنان صبا در چند صحنه ی دیگر نیز خطرناک ظاهر شدند اما تلاش دو تیم در نهایت ثمری غیر از تساوی 0-0 به همراه نداشت.



عمده مشکلات تیراختور در این بازی را به شرح ذیل می توان خلاصه نمود:



1. تیراختور در این مسابقه نیز به سیاق فصول قبل در کمند بازی درگیرانه و فیزیکی صبا که با بستن فضاهای حرکتی حریف تلاش می نماید که تیم مقابل را تحت سیطره ی کار تیمی خود قرار دهد و گاهاً با استفاده از ضد فوتبال سرعت بازی را گرفته و تسلطش را بر توپ و میدان قوت بخشد اسیر شده و باز هم نتوانست از پس یکی از گربه سیاههای چند فصل اخیر خود برآید.



2. در این مسابقه با اضافه شدن محمد نصرتی ضعفهای خط دفاعی تیم تقریباً ترمیم یافته بود اما خط هافبک تیم انتظام لازم را نداشته و با بازی سر در گم و بی نظم خود در طراحی حملات ناکام بود و معدود موقعیتهای گل ایجاد شده نیز با هوشیاری بازیکنان حریف و یا بی دقتی بازیکنان تیراختور از دست رفت. یکی از مشکلات خط هافبک گزینش و چیدمان هافبکها در کنار هم می باشد که از 4 هافبک به میدان فرستاده شده (مهدی کیانی، مهدی کریمیان، فلاویو لوپز و ژائو ویلا) ژائو ویلا در بازی کاملاً گم بود و ضمن آنکه نتوانست اصلاً بازی مؤثری از خود به نمایش بگذارد در حرکت رو بجلوی بقیه ی بازیکنان از جمله احسان حاج صفی نیز اختلال ایجاد می نمود. به نظر می آید که بعضاً استفاده از بازیکنانی که سبک بازی آنها با بقیه ی هافبکها سازگاری و همخوانی ندارد و یا با بقیه به هماهنگی لازم نرسیده اند سبب ایجاد اختلال در کار تیمی میشود. یکی از مشکلات تیراختور در این فصل عدم وجود مهره های باکیفیت می باشد با اینحال به بازی فرستاده شدن زائو ویلا که مشخص است از آمادگی لازم نیز بدور می باشد و بیرون گذاشته شدن قاسم دهنوی از موارد سؤال برانگیز می باشد. این موضوع وقتی سؤال برانگیزتر می باشد که می بینیم علیرغم بازی ضعیف ویلا، تونی اولیویرا در ابتدای نیمه ی دوم دهنوی را بجای لوپز که در نیمه ی اول بازی چندان بدی هم از خود به نمایش نگذاشته بود به میدان فرستاد و ژائو ویلا را تا دقیقه 70 که با مسعود ابراهیم زاده تعویض شد در زمین نگه داشت در حالیکه تا آن دقیقه هیچ حرکت خاصی از وی مشاهده نگردید و عملاً تیراختور را 10 نفره نموده بود. یکی از مشکلات اصلی خط هافبک عدم وجود یک هافبک بازیساز با تکنیک و خلاق که طراحی حملات تیم را انجام دهد می باشد که علیرغم اینکه نیاز مبرم تیراختور به چنین بازیکنی به کرات مورد اشاره قرار گرفته است اما باشگاه شاید بدلیل عدم شناخت صحیح نیاز تیم هرگز روی این موضوع تأمل ننموده است.



3. پس از شکست نسبتاً سنگین در اصفهان بازی محتاطانه، همراه با ترس را در ساقهای بازیکنان کاملاً میشد احساس نمود به نظر می آید که تیم به کار روحی-روانی احتیاج داشته باشد تا چنین شکستهایی در بازیهای بعدی آن اثرگذار نباشد.



4. باز هم طبق سیاق بازیهای قبلی ضعف خط حمله تیراختور کاملاً مشهود بود به رغم آنکه خط هافبک تیراختور نتوانست موقعیتهای چندان خوبی را برای مهاجمان ایجاد نماید اما خلأ وجود یک یا دو مهاجم ششدانگ و گلزن در این بازی نیز به شکل بارزی خود را نشان داد که با وجود هشدارهای لازم جذب چنین بازیکنی نیز مورد بی توجهی باشگاه قرار گرفت.



5. تیراختور در 7 بازی انجام داده خود در لیگ دوازدهم فراز و نشیب زیادی را از خود به نمایش گذاشته است و حتی در بازیهای که با پیروزی پشت سر گذاشته است نیز نتوانسته است شخصیت یک تیم کامل را از خود بروز دهد. به نظر می آید که تونی هنوز ترکیب کامل خود را پیدا ننموده است و در هر بازی در حال آزمون و خطا می باشد که یکی از دلایل آن می تواند خالی بودن دستش به لحاظ بازیکن باکیفیت، مخصوصاً در خط هافبک و حمله باشد.



6. به نظر می رسد که بازیکنان تیراختور به لحاظ انگیزه قدری تحلیل رفته اند که عدم عطش لازم برای پیروزی در دقایق آخر بازی با صبا با از دست دادن راحت موقعیتها و عدم جنگندگی لازم تا لحظه ی آخر مشخص بود. تیراختور قبل از بازی با ذوب آهن تا لحظه ی آخر برای پیروزی مبارزه می نمود و همین سختکوشی و سماجت سبب شد که در مقابل مس و نفت آبادان در لحطات آخر به گل برسد اما بر خلاف آن بازیها در این مسابقه کمتر نشانی از آن انگیزه و جنگندگی بازیکنان به چشم میخورد که این مشکل می تواند از عوارض بازی «نمایشی» با هنرمندان که باشگاه صرفاً برای رفع تکلیف و بدون نگاهی همه جانبه به عواقب و پیامدهای آن در بدترین زمان ممکن آن بازی را برگزار نمود باشد.



تیراختور اگر چه این مسابقه را نیز با تساوی پشت سر گذاشت اما نمی توان بازی آن را چندان بد و غیر قابل قبول در نظر گرفته و چنان نگاهی منفی به آن داشت که چشم روی نکات و نقاط مثبت آن بست. نباید فراموش نمود که حربف تیراختور تیمی به اسم «صبای قم» بود که در طی 4 فصل اخیر همواره برای تیراختور مشکل ساز بوده است بدیهی است با قدری تمرین کار تیمی بیشتر، برطرف نمودن ضعفها و حمایت مناسب از تیم، مسیر موفقیت آن امکان هموارتر شدن خواهد داشت.



پورتال هواداران تراختور