۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

بی بی سی : آقای رورباکر می‌گوید باید در ایران درباره جدایی آذربایجان یک رفراندوم برگزار شود


تک توران : پس از گذشت یک ماه از ارسال نامه جنجالی عضو کنگره آمریکا به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره حمایت از جدا شدن آذربایجان از ایران، سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه (۶ شهریور) دریافت آن را تایید کرد.

دینا رورباکر، نماینده ایالت کالیفرنیا در نامه‌ای به خانم کلینتون، گفته بود دولت آمریکا باید از تجزیه آذربایجان ایران و پیوستنش به جمهوری آذربایجان حمایت کند.

نامه آقای رورباکر، ۲۶ ژوئیه (پنجم مردادماه) فرستاده شده بود.

آقای رورباکر در این نامه به سخنان سیاووش نوروزوف، عضو مجلس آذربایجان اشاره می‌کند که هشت ماه پیش گفته بود حدود ۱۶ میلیون آذری در شمال غرب ایران زندگی می‌کنند و باید این گروه به جمهوری آذربایجان بپیوندند.

آقای روربکر اشاره‌ای به گذشته می‌کند و می‌گوید این ناحیه در سال ۱۸۲۸، به واسطه عهدنامه ترکمنچای "خلاف خواسته مردم آنجا" میان ایران و روسیه تقسیم شد.
رفراندوم

در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی، دینا رورباکر گفت که برای تصمیم گیری درباره جدا شدن استان های آذربایجان شرقی و غربی از ایران، باید "رفراندوم" برگزار شود.

او گفت: "باید به مردم آذربایجان اجازه داده شود تا درباره مطالباتشان رای دهند."

بعد از گذشت یک ماه از ارسال این نامه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در خصوص این نامه به صورت مختصر با خبرنگاران گفتگو کرد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "من تنها می‌توانم تایید کنم که ما نامه‌ای را از آقای رورباکر دریافت کردیم و به آن جواب داده ایم."

درباره جوابی که به این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی داده شده اما، خانم نولاند توضیحی نداد. او گفت: "نمی‌توانم وارد جزییات مکاتبه شوم."

خانم نولاند، در پاسخ به سوالی درباره سیاست آمریکا در خصوص تمامیت ارضی کشورها، تنها به این جواب بسنده کرد: "شما مواضع آمریکا را در خصوص تمامیت ارضی کشورها می دانید."

آقای رورباکر هم در این خصوص گفت: "من نمی‌گویم که ما باید جدایی طلبی و یا ادغام با کشورهای دیگر را به رسمیت بشناسیم، بلکه باید یک رفراندوم گذاشته شود تا مشخص شود آیا این واقعا چیزیست که مردم آذربایجان می‌خواهند یا خیر."

این سیاستمدار آمریکایی همان طور که در آخرین بند از نامه خود خطاب به وزارت خارجه آمریکا نوشته، بر این عقیده است که با حمایت کردن از تفکرات جدایی طلبانه در آذربایجان، می توان به ایران "ضربه" بیشتری زد، تا با بمباران تاسیسات هسته ای این کشور.

او در نامه خود از ایران به عنوان "دشمن مشترک" آمریکا و اسرائیل نام برده و از همکاری های نظامی اسرائیل با جمهوری آذربایجان استقبال کرده و خواهان حمایت آمریکا از این همکاری ها شده است.

البته آقای رورباکر چندان خوش بین نیست که وزارت خارجه آمریکا به این درخواست های او توجهی بکند.

او گفت: "آنها تنها نگران این هستند که آرامش شان به خطر بیفتند."
'اطلاعات کم درباره ایران'

سخنان آقای رورباکر، فعالان سیاسی ایرانی در آمریکا را هم به واکنش واداشت.

سعید گنجی، دبیرکل اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، در واکنش به این سخنان، نامه‌‌هایی به هیلاری کلینتون و آقای رورباکر ارسال کرده است.

او در این زمینه گفت : "متاسفانه خیلی از قانونگذارها (در آمریکا) درباره ایران و تاریخ ایران اطلاعی ندارند. به عنوان مثال آقای رورباکر احتمالا نمی داند که خود آقای خامنه‌ای آذری است."

آقای گنجی در ادامه گفت در خیلی از موارد، نه تنها این افراد از آنچه در ایران می‌گذرد بی اطلاع هستند، بلکه علاقه‌ای هم به دانستن از خود نشان نمی‌دهند و بدون دانش کافی درباره ایران نظر می‌دهند.

این فعال سیاسی ایرانی گفت که قرار ملاقاتی با آقای رورباکر گذاشته و می خواهد در آن دیدار "اطلاعاتی" به او بدهد.

از سوی دیگر محمد امینی، مورخ و فعال سیاسی در کالیفرنیا، می گوید که پیش از این تحریک برای "تجزیه طلبی" از سوی نومحافظه‌کاران انجام می شد.

اما به گفته او اکنون "تحریک ها برای تجزیه طلبی" از دو طرف حمایت می شود: "یکی عربستان که پول و هزینه این کار را تامین می‌کند و سخت در سودای تضعیف دولت ایران و کاستن از نفوذ شیعه در این منطقه است."

قدرت دومی که در این ماجرا دست دارد، به گفته او "دولت اسرائیل است که اصولا به تنش‌های خاورمیانه به دید مثبت نگاه می‌کند، چراکه تنش‌ها را از اسرائیل معطوف می کند به نقاط دیگر."

دولت ایران همواره تحرکات تجزیه طلبانه را به توطئه دشمنان خارجی نسبت داده است، اما حداقل در سطح رسمی به نظر نمی‌رسد از پیشنهاد این نماینده جمهوری‌خواه در آمریکا استقبالی شده باشد.